Annonce
forside

Tudekiks til vindmøllemanden

Læserbrev: Bent Stubkær vil gerne fremføre sig selv som en verdensmand inden for vindindustrien, men fremtræder nu som en lille dreng, der har fået stjålet sit legetøj. Måske med god grund, idet projektet i Holsted Mose, der skulle få millionerne til at rulle ind på hans konto, nu ser ud til at fordufte.

Ideen med at opkøbe huse fra dem, som ikke vil bo naboer til møllerne, koster ham jo ikke noget.

Ejendommene bliver opkøbt af hans selskab 'ASP Ejendomme' for efterfølgende at blive lejet ud til nogen, som nemt kan flytte derfra, hvis møllestøjen bliver for meget.

Regeringen lægger op til større men færre vindmøller, men projektet opsætter kun flere. Heller ingen ekstra udgifter til Bent Stubkær der.

Påstanden om, at Vejen Kommune slet ingen vindmøller vil have, passer jo ikke, projekterne skal bare være bedre lokal forankret. To millioner til en fond er da fint, men det giver ingenting til de berørte naboer.

Et godt projekt er ikke gratis. Det kunne f.eks. være mindst to gamle møller ned i området for hver ny, og erstatning til naboer mindst 1500 meter ud.

Forventer han virkelig, at vi bare frivillig vil sælge det, vi har brugt årevis om at opbygge, og så flytte ind bag ved byskiltet. Så må han tro om igen.

Det er projektmagernes ansvar at lave spiselige projekter, og ikke springe over hvor det økonomisk er billigst.

Vi er ikke imod vindmøller, men mener dog stadigvæk at de skal på havet.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce