Annonce
Læserbrev

Tung trafik eller trygge skolebørn?

Annonce

Som initiativtagere bag et forældreopråb for sikker trafik i Boldesager, er vi forundrede over de tilsyneladende vanskeligheder, som skulle være forbundet med at etablere fodgængerfelter og hastighedssænkende foranstaltninger langs Strandby Kirkevej, angiveligt fordi strækningen udgør en ”trafikeret indfaldsvej” med ”mange forskelligartede hensyn at tage” (JV 19. maj 2020).

Men altså ikke tungtvejende hensyn, til områdets bløde trafikanter og mange skolesøgende børn?

Strandby Kirkevej udgør i dag en forbindelsesåre mellem Esbjerg Ø og Esbjerg V, hvilket øger trafikbelastningen i området og dermed behovet for sikkerhedsfremmende trafikforanstaltninger for bløde trafikanter. I særdeleshed er der behov for at lede tung trafik væk fra området, der for mange af kvarterets børn udgør en skolevej.

Selv om Strandby Kirkevej leder trafik fra øst mod centrum og vest, er den ikke etableret som primært en trafikåre for bilisme ligesom Stormgade, der slet ikke i samme omfang forstyrres af skoler, daginstitutioner, villaveje og dagligvareforretninger. På Strandby Kirkevej brydes vejens forløb således hele tiden af tilstødende villaveje, ligesom området er karakteriseret ved adskillige dagligvarebutikker: En Fakta, en Aldi, to Rema 1000-butikker, en dyrehandel, tøj-, cykel- og blomsterbutikker samt flere frisører og takeaway-forretninger.

Hertil kommer den integrerede daginstitution Børnenes Kontor, et stort uddannelsescenter ved UC Syd og ikke mindst Boldesager Skole midt i det hele, hvor mange af områdets børn hver dag søger hen.

Alt sammen karakteristisk for et by- eller villakvarter, hvor man rimeligvis bør kunne forvente et minimum af fodgængerfelter, chikaner, bump og hastighedssænkende foranstaltninger.

Dét har Esbjerg Kommune med stor succes etableret på Spangsbjerg Kirkevej.

Og på Gl. Vardevej: Her susede bilerne før afsted med 60 km i timen - dét gør de ikke længere.

Senest er trafiksikkerheden på Storegade forbedret, og her har man endda rigtige fodgængerfelter med markering imellem lyskrydsene.

Vi er derfor helt uforstående overfor, at det ikke skulle kunne lade sig gøre at trafiksikre Strandby Kirkevej på samme måde.

Vi mener, at det er et spørgsmål om politisk vilje og trafikplanlægger-snilde.

Annonce
Annonce
Regionalt For abonnenter

Lone må lukke ned for bryllups-biks i tre uger: Overnatningsmuligheder på Fanø er revet væk

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce