Annonce
Esbjerg

Tungt læssede trailere er farlige

De små havetrailere bruges flittigt i weekender, men man skal tænke på vægten. Havejord, murbrokker og fliser på ladet kan ende med, at man kører med overlæs. Og det er dyrt. Arkivfoto

Det er farligt at være overvægtig - også hvis vi taler om trailere og biler. 16 sager om overlæs i politikredsen, heraf to i Esbjerg-området, er formentlig kun toppen af isbjerget.

Esbjerg: - Vi ser desværre trailere, varevogne og personbiler, der er læsset alt for tungt. Det kan selvfølgelig se sjovt ud, når en trailers dæk nærmest står skråt ud til siderne, eller at en bil hænger med bageste kofanger ved jorden. Men det er dødsens farligt.

Det fastslår Syd- og Sønderjyllands Politi.

En sag om en bilist, der kørte med 76 procent overvægt på sin trailer, har vakt stor opsigt. Ikke mindst fordi manden blev idømt en bøde på hele 11.400 kroner for sin kørsel på Novrupvej i Esbjerg lørdag den 4. august. Reaktioner på sagen på jv.dk tyder på, at politiets sager kun er toppet af isbjerget.

Bøden for at køre med overlæs er 150 kroner pr. procent overlæs.

Annonce

Godt han kommer væk fra vejen. Lørdag formiddag i Tarp eller Måde er der mange, der kommer med overlæs. Folk bliver overraskede over, hvor lidt jord der må læsses på, inden det er overlæs. Hans Mortensen

[b]Læsere på JV.DK[/b]

Hvorfor går det galt

Overlæs på en trailer ændrer køreegenskaberne på en bil væsentligt. Der skal være 20 procents vægt på bilens forhjul. Når man har noget bagpå, som trykker bagenden ned, fjerner det vægten fra forhjulene, og bilen begynder at sejle.Alle trailere har en egenvægt og en totalvægt, som står på registreringsattesten. Det er vigtigt, at man aldrig overskrider totalvægten.

Med trailer må man køre højst køre 80 km/t på motorvej og 70 km/t på landevej. Hvis traileren er fremstillet til syn i Danmark og er godkendt til Tempo 100, må den køre 100 km/t på motorvej og 80 km/t på landevej. Hvis traileren kun er godkendt til Tempo 100 i Tyskland, gælder godkendelsen ikke i Danmark.

Dækkene må ikke være for gamle, og hvis trailer eller bil er maksimalt belæsset, skal dæktrykket også være det maksimale.

Du kan læse mere om kørsel med trailer på www.sikkertrafik.dk under Råd og viden.

Vådt jord tynger

I alt har der det seneste halve år været 16 sager om overlæs i Syd og Sønderjyllands politikreds, heraf to i Esbjerg-området.

- Det er ikke overvældende tal, siger Allan Dalager politikommissær og operativ leder af færdselspolitiet i politikredsen.

De fleste private trailere med overlæs bliver stoppet af færdselspolitiet eller patruljevogne, der kører ordinær patruljekørsel.

- Vi bruger vores politinæse, når vi kigger på trailerne: Er dækkene mast flade, eller hænger bilen lavt med bagenden, forklarer Allan Dalager.

Det er politiets erfaring, at det især er på genbrugspladserne i weekenden, at man kan opleve trailere med rigeligt læs. Overlæs kan især forekomme, hvis man vælger at tage et læs havejord eller kompost med retur til haven.

Er læsset vådt, vejer en kubikmeter jord på de fleste trailere alt for meget. Og man skal aldrig få læsset mere end personalet i gummigeden på genbrugspladsen råder til. På nogle pladser kan man få pumpet ekstra luft i dækkene, hvis det er nødvendigt, fortæller politikommissæren.

Kører man med for lidt luft og med høj fart, bliver dækkene overophedede og kan eksplodere eller blive flænset i stykker.

Og kommer en trailer i svingninger, kan bilen blive helt umulig at styre. Det kan ende med, at den overlæssede trailer bliver den styrende del af vogntoget, så føreren slet ikke kan holde bilen, fortsætter Allan Dalager.

Særlige kontroller

Ud over den almindelige kontrol laver færdselspolitiet særlige indsatser mod trailerfolket ved for eksempel genbrugspladser eller ved firmaer, der sælger grus og sten eller byggematerialer.

Allan Dalager kan dog ikke løfte sløre for, om der er planlagt indsatser på området i denne sommerperiode. En periode, hvor rigtig mange benytter ferie og fridage til at anlægge terrasser, haver og andet, der kræver tunge materialer.

Når politiet stopper en bilist med trailer mistænkt for overvægt, bliver traileren pillet af bilen og kørt på ladet af et autohjælp-køretøj til en brovægt, hvor trailerens vægt bliver kontrolleret

Færdselspolitiet har aftaler med diverse firmaer med brovægte i politikredsen, ligesom det råder over et transportabelt brovægt-sæt til personbiler.

Tunge dåseøl

Grænsehandelen med dåseøl og -sodavand er også et område, hvor bilisterne skal være opmærksomme. Politiet kan let afgøre, om der er overvægt ved at tælle antallet af rammer drikkevarer og gange med vægten af én ramme. Og samme trick kan de grænsehandlende selv bruge. Sæt en ramme på badevægten eller spørg i butikken ved grænsen.

- Generelt har vi ikke noget problem med overlæs ved grænsen. Den nuværende grænsekontrol betyder, at der ikke er de store problemer med overlæs-sager her, siger Allan Dalager.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Sørgelig sag fik det rette udfald

Sagen er helt igennem sørgelig. Men det kunne ikke være anderledes. Naturligvis måtte den danske stat ikke lade et lille barn gå til grunde i en lejr i Syrien, efter såvel barnets somalisk-danske mor som faren tilsyneladende er blevet dræbt. Derfor er den 11 måneder gamle dreng nu blevet hentet til Danmark, hvor han forhåbentlig får en god fremtid sammen med sine slægtninge. Både drengens mor og far har haft tilknytning til Islamisk Stat. Sagen er den bedst tænkelige illustration af det idioti, disse fanatikere er besat af. Deltagelse i terror er i sig selv utilgivelig. Men det er komplet ubegribeligt, at forældre også er parate til at ofre deres eget barn for en tåbelig sag. Netop dette er jo konsekvensen af at medbringe børn eller sætte dem i verden i det helvede, Islamisk Stat lykkeligvis kun for en kort periode kunne etablere i Mellemøsten. Vi skal i sådanne sager være humane, men med kraftige forbehold. For den danske stat er der uanset farven på de pågældendes pas ingen grund til at gøre sig synderlige anstrengelser for at hente andre IS-terrorister til landet. Det gælder også for de pågældendes børn, med mindre ganske særlige forhold gør sig gældende. Det var tilfældet for den lille dreng samt i en tidligere sag, hvor en hårdt kvæstet 13-årig dreng i juni blev evakueret fra en interneringslejr. Alternativet havde formentlig i begge tilfælde været børnenes død. Det må vi ikke medvirke til. Dansk Folkeparti lufter mistanken om, at det reelt ikke er muligt at kontrollere, hvorvidt den lille drengs forældre faktisk er afgået ved døden. I lyset af de kaotiske forhold i Syrien er denne skepsis begrundet. Men skulle for eksempel moren senere vise sig at være i live, bør det på ingen måde berettige hende til en fribillet retur til Danmark. Flere medier har bragt historier om tidligere IS-terrorister, der angiveligt bittert har fortrudt og nu vil retur til Danmark. Til dem er beskeden: Alle valg i livet har konsekvenser, og I er ikke velkomne.

Annonce