Annonce
Sydjylland

Turister og borgere et vilde med førerløs bus

Som regel er næsten alle sæder optaget, når den lille, førerløse bus lydløst triller gennem Keitum. Foto: Ralf Henningsen.

KEITUM: Siden skærtorsdag har en blå, førerløs bus med elektromotor trillet rund på en 2,7 kilometer lang strækning i landsbyen Keitum på ferieøen Sild. Og nyskabelsen er en succes.

- Brugerne har taget godt imod bussen, siger det lokale trafikselskabs leder Sven-Olaf Seddig til nyhedsbureauet LNO.

Udsagnet er en nordtysk underdrivelse. Mellem 80 og 90 procent af sæderne er nemlig optaget på hver eneste tur. Silds borgmester Nikolas Häckel er da også begejstret.

- Elektrobussen bliver for eksempel benyttet af turister, der tager en rundtur gennem Keitum og samtidig vil prøve en køretur uden chauffør. Fantastisk projekt, siger borgmesteren til nyhedsbureauet.

De lokale ældre har imidlertid også taget køretøjet til sig som en bekvem transportmulighed i forbindelse med deres indkøbsture.

Selv om bussen selv finder vej, er der dog af sikkerhedsmæssige grunde en medarbejder ombord. Vedkommende kan lynhurtigt standse køretøjet, hvis et eller andet går galt.

Den selvkørende bus i Keitum er kun den anden af sin art på det offentlige vejnet i Tyskland. Bussen kører mellem kl. ti og 17 fem dage om ugen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce