Annonce
Sydjylland

Turister og borgere et vilde med førerløs bus

Som regel er næsten alle sæder optaget, når den lille, førerløse bus lydløst triller gennem Keitum. Foto: Ralf Henningsen.

KEITUM: Siden skærtorsdag har en blå, førerløs bus med elektromotor trillet rund på en 2,7 kilometer lang strækning i landsbyen Keitum på ferieøen Sild. Og nyskabelsen er en succes.

- Brugerne har taget godt imod bussen, siger det lokale trafikselskabs leder Sven-Olaf Seddig til nyhedsbureauet LNO.

Udsagnet er en nordtysk underdrivelse. Mellem 80 og 90 procent af sæderne er nemlig optaget på hver eneste tur. Silds borgmester Nikolas Häckel er da også begejstret.

- Elektrobussen bliver for eksempel benyttet af turister, der tager en rundtur gennem Keitum og samtidig vil prøve en køretur uden chauffør. Fantastisk projekt, siger borgmesteren til nyhedsbureauet.

De lokale ældre har imidlertid også taget køretøjet til sig som en bekvem transportmulighed i forbindelse med deres indkøbsture.

Selv om bussen selv finder vej, er der dog af sikkerhedsmæssige grunde en medarbejder ombord. Vedkommende kan lynhurtigt standse køretøjet, hvis et eller andet går galt.

Den selvkørende bus i Keitum er kun den anden af sin art på det offentlige vejnet i Tyskland. Bussen kører mellem kl. ti og 17 fem dage om ugen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Der bliver brug for hjælpepakker sommeren over

Meget tyder på, at vi nu er vidne til det største og mest voldsomme tilbageslag, der nogensinde er registreret i USA. Det skrev Dansk Erhvervs cheføkonom, Tore Stramer, i en økonomisk kommentar, organisationen med hovedsæde i den gamle Børsen-bygning i København sendte ud torsdag eftermiddag. Lige ovre på den anden side af gaden ligger Finansministeriet, hvor det torsdag formiddag på et pressemøde blev slået fast, at andet kvartal i år ser ud til at blive det sorteste kapitel i dansk økonomis historie. Til sammen tegner det et dystert billede, der gør det nødvendigt, at vi i et helt usædvanlig grad står sammen om at redde, hvad reddes kan i dansk erhvervsliv. De meget omfattende hjælpepakker rækker formentlig ikke. Derfor er det fornuftigt, at den socialdemokratiske regering torsdag indledte politiske forhandlinger om et såkaldt serviceeftersyn af hjælpepakkerne. Finansminister Nicolai Wammen sagde efter pressemødet, at han kunne forestille sig en forlængelse af hjælpepakkerne til 9. juli. Men det er ikke usandsynligt, at det ikke engang er lang tid nok, hvis ikke for mange ellers sunde virksomheder dør af pengemangel. Det er desværre realistisk, at hjælpepakkerne helt eller delvist skal vare sommeren over for at få den ønskede effekt. Blandt de mange årsager er den hurtigt voksende krise i USA og den meget langsomme genåbning af Danmark. USA er vores største eksportmarked, som op imod 900.000 danske job er direkte eller indirekte afhængige af, så den amerikanske nedtur kan ramme danske virksomheder meget hårdt. Dertil kommer, at regeringen valgte den dyreste løsning, da første fase af genåbningen blev meddelt i mandags. Eksperter præsenterede regeringen for tre mulige modeller for en genåbning. Den valgte model vil ifølge tænketanken Kraka koste et månedligt tab på 14 milliarder kroner, mens mellemløsningen ville have været fem milliarder kroner billigere uden, at den nødvendigvis havde kostet flere menneskeliv.

Sydjylland For abonnenter

Tage kæmpede mod tyskerne, men blev siden nazist: - Du skal vide, at vi ikke tror, du var en Forbryder

Annonce