Annonce
Billund

Turisterne efterspørger restauranter og gratis oplevelser i Billund

Louise Fischer vil gerne have tempoet ned og flere cykler ind i Billund, så turisterne også får øje på det nære og lokale. Arkivfoto: Martin Ravn
Billund Erhvervsfremmes mobile turistinformation har i år haft kontakt med 1800 turister over ni uger. De har givet feedback via et spørgeskema på deres oplevelse i Billund.

Billund: Billunds mobile turistinformation "tuk-tuk´en" og de tre ansatte, der i år har kørt den, har talt med 1800 turister over ni uger. Sidste år mødte "tuk-tuk'en" 358 personer over en periode på seks uger.

- Resultatet er yderst tilfredsstillende. Når der ikke har været turister, har medarbejderne været opsøgende. Desuden har tuk-tuk'en ændret både udseende og indretning, så det står mere tydeligt frem, at det er en turistinformation med service og ikke salg for øje, siger Louise Fischer, turismekoordinator ved Billund Erhvervsfremme.

Årets tre medarbejdere har desuden afleveret et spørgeskema til turisterne sæsonen igennem og ført logbog over resultaterne. Det er blevet til en lille rapport, som der også tages udgangspunkt i, når Billund Erhvervsfremme lancerer en ny hjemmeside for turister.

Turisterne har peget på flere ting, og transport, skiltning og vejspærringer og adgang til parkeringspladser går igen.

- Kommer man ikke i bil, er offentlig transport en klar hæmsko for turisterne. Turisterne beskriver den som både lang og besværlig, siger Louise Fischer.

Annonce
Det fysiske turistkontor har haft 200 gæstebesøg mod 125 i 2018. Lokationen Lalandia var topscorer på turismekontakt, herefter Lego House, og mindst flow og kontakt var der hos Legoland, hvor turisterne er meget målrettede.

Louise Fischer, turismekoordinator

Billund skal skilte mere

Dertil har vejspærringer i Billund by og skiltning også været noget, som turisterne har sat finger på.

- Mange beskriver skiltningen i byen som håbløs. De kan ikke finde ud af, hvor hvad ligger. For os kan det virke logisk, men det er det ikke for dem, siger Louise Fischer, der også kan nævne, at parkeringspladser har været et emne for årets turister.

Dertil er der bred enighed blandt turisterne om, at de ønsker mere shopping, flere restauranter og flere lokale og ikke mindst gratis oplevelser.

Drøm om cykler

Louise Fischer håber, at der til næste år vil blive udarbejdet ét samlet kort til til turisterne - et simpelt, billigt og effektivt navigationsredskab, der skal tilfredsstille netop det, turisterne efterspørger.

- Mange forstår slet ikke, at de er kommet til en lille by. De spørger stadig efter, hvor shoppingcentret er, siger Louise Fischer, der på længere sigt drømmer om et cykelkoncept til Billund.

- Det vil betyde, at folk kommer ned i tempo og begynder at se og lade sig inspirere af de små ting, siger Louise Fischer, der gerne så et skræddersyet og fleksibelt cykeludlejningskoncept med forskellige såkaldte "cykelhubs" rundt om i Billund og i lufthavnen.

Turismekoordinator Louise Fischer er godt tilfreds med turistsæsonen i Billund. Foto: Martin Ravn
Billunds mobile turistinformation har mødt ikke færre end 1800 turister over ni uger. Foto: Privat
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce