Annonce
Varde

Turistmand rystet over ødelæggelser: Sporene skæmmer stadig tre måneder efter kæmpe militærøvelse

Her er det Engvej mellem Houstrup og Blaabjerg. Den er stadig svært fremkommelig, hvis ikke man som Frands Kristensen har en firehjulstrækker. Foto: Morten Nielsen
Frands Kristensen gik til mediehuset, da der er i begyndelsen af oktober var dybe spor af tunge bæltekøretøjer i rekreativ plantage. Nu påpeger han, at der stadig mangler meget, før området ved vestkysten er genoprettet.

Nørre Nebel/Nymindegab: De militære spor skæmmer ikke alene, de skræmmer, mener turistmand i Nymindegab ved vestkysten.

Køresporene var ikke på plads, da hæren i efteråret afholdt årets største øvelse, Brave Lion, med deltagelse af 2000 soldater fra Danmark, Storbritannien og Litauen. Det gik hårdt ud over den rekreative Blaabjerg Plantage, som blev ødelagt af blandt andre 30 ton tunge infanterikampkøretøjer med bælter. Øvelsen blev afsluttet den 4. oktober, men her - mere end tre måneder senere - er der stadig ikke rettet op over alt i plantagen, som ligger i et turistområde.

Frands Kristensen er ejer af Nymindegab Ridecenter, og han luftede, allerede inden militærøvelsen var slut, sine store frustrationer over, at plantagen var fuldstændig smadret. Plantagen benyttes blandt andre af Frands' ridende gæster, som lejer sig ind i hytter, men er også et yndet mål for mountainbikere og turister, der bare vil nyde skovens dybe stille ro. Men mange stier er endnu ikke farbare - slet ikke.

Annonce

Statsskoven skal være rekreativ

  • JydskeVestkysten har været i kontakt med Naturstyrelsen - Blaabjerg Plantage er nemlig statsskov under Naturstyrelsen. Men her spiller skovrider Ulrik Lorentzen bolden over til Forsvaret, som har ansvaret for genopretningen af plantagen.
  • Et vigtigt formål med statsskoven i Blaabjerg er rekreativt, skriver Naturstyrelsen på sin hjemmeside.
  • Blaabjerg Plantage ligger ved Nørre Nebel. Der er turisme i byer som Henne, Lønne, Houstrup og Nymindegab i nærheden.

Nogle veje er stadig ødelagt

Det skræmmer Frands i den forbindelse, at det tager så lang tid at rette op - også med henblik på fremtidige øvelser. Han tog JydskeVestkysten med ud i sin firehjulstrækker for at vise sporene her mere end tre måneder efter øvelsen. Selvfølgelig har efterårets store regnmængder ikke gjort det bedre.

Men stierne er meget medtagede. Også en gennemgangsvej ved navn Engvej mellem Houstrup og Blaabjerg er akkurat farbar i en firehjulstækker. Sådan én råder Frands dog over. Vejen var tidligere i god stand, oplyser han.

Forsvaret erkender manglende opretning

Forsvaret erkender da også, at området endnu ikke er i den forfatning, som det skal være.

Major Stig Gunnar Larsen er chef for Skydesikkerheds Elementet i Oksbøl Skyde- og Øvelsesterræn. Han oplyser, at forsvaret først og fremmest har rettet de gennemgående cykelstier op af hensyn til turismen.

Herpå er skader begået hos private lodsejere prioriteret over statsskove som Blaabjerg Plantage.

- Men vi tager skaderne i det omfang, de dukker op, når regnvandet forsvinder, siger Stig Gunnar Larsen.

Der ligger bunker med stabilgrus rundt om i Blaabjerg Plantage. Men selvfølgelig har efterårets rekordregn ikke gjort arbejdet lettere.

- Det bliver udbedret så hurtigt som muligt, siger Stig Gunnar Larsen.

Frands viser rundt i plantagen, hvor der stadig er mange stier, der ikke er rettet op. Der er gået mere end tre måneder. Foto: Morten Nielsen

Kommune har klaget til forsvaret

Vardes borgmester Erik Buhl (V) oplyser, at plantagens tilstand i efteråret udløste en reprimande fra Varde Kommune til forsvarsministeriet. Det var ikke en acceptabel stand, som plantagen var efterladt i, og spillereglerne blev ikke overholdt, påpeger borgmesteren.

Dog har Erik Buhl tillid til, at opgaven har høj prioritet, og at plantagen genoprettes, så den kommer til at minde om tidligere tider. Det er nemlig, hvad Forsvarsministeriet har oplyst til kommunen, at man vil lægge sig i selen i den her sag. Erik Buhl mener dog også, at man skal tage hensyn til rekordregnen, som med god grund må have forsinket genopretningen.

Regnen har selvfølgelig heller ikke gjort plantagen smukkere, medgiver Frands Kristensen. Foto: Morten Nielsen
Der er sket for lidt på de tre måneder, mener Frands, der frygter fremtidige militærøvelser. Foto: Morten Nielsen
Sporene skræmmer - eller i hvert fald skæmmer. Foto: Morten Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark For abonnenter

Se listen: Fem afgørende punkter for ny motorvej

Annonce