Annonce
Udland

Tusinder er på vej mod Quito for at protestere mod benzinpriser

Rodrigo Buendia/Ritzau Scanpix
20.000 indfødte kan være på vej mod Ecuadors hovedstad for at demonstrere mod øgede benzinpriser onsdag.

Hundredvis af indfødte ecuadorianere og landmænd stødte mandag sammen med sikkerhedsstyrker, da de marcherede mod hovedstaden Quito for at protestere mod stigende brændstofpriser.

Politiet og militæret brugte tåregas i et forsøg på at sprede de mange demonstranter i den lille by Machachi i udkanten af Quito.

Demonstranterne råbte slagord og blokerede veje i Machachi med brændende bildæk.

- Flere end 20.000 indfødte ecuadorianere er på vej mod Quito, siger Jaime Vargas, der leder paraplyorganisationen for indfødte La Confederación de Nacionalidades Indígenas del Ecuador (Conaie).

Conaie spillede tilbage i 2000 en hovedrolle, da daværende præsident Jamil Mahuad blev tvunget til at træde tilbage under en anden økonomisk krise i landet.

Ecuador har været ramt af demonstrationer, efter at øgede priser på brændstof på op til 120 procent trådte i kraft den 3. oktober.

Tusindvis af indfødte er ifølge Conaie på vej mod Quito til en stor demonstration, der er planlagt til at finde sted onsdag.

Allerede søndag satte mange demonstranter fra den sydlige Andean-provins kurs mod hovedstaden. Nogle af dem er gående, mens andre får lift af forbikørende.

Demonstranterne oplyser, at andre grupper af indfødte ligeledes er på vej mod Quito fra den nordlige del af landet for at deltage i onsdagens protest.

Demonstrationerne er de største i Ecuador i et årti og er ført an af transportfagforeninger, men omfatter også studerende og andre.

Hidtil har protesterne mod regeringens økonomiske politik efterladt en civil død. 77 andre personer er sårede. De fleste af dem er medlemmer af sikkerhedsstyrkerne, oplyser regeringen.

I alt er 477 personer tilbageholdt.

- Jeg vil gerne gå i dialog med jer, mine indfødte brødre, som vi deler så mange prioriteter med, sagde præsident Lenin Moreno i en radiotale søndag.

- Lad os drøfte, hvordan vi bedst bruger vores nationale ressourcer til at hjælpe de, der trænger mest, sagde han.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce