x
Annonce
Kultur

Tusindvis melder krav til teater-kurator - kommune og billetkøbere står lige i køen

Der er gennem de seneste år blevet investeret i computerteknik og led-skærme, som har kunnet forkæle sanserne, når Søren Møller og hans folk satte musicals op. Frem for at leje valgte teatret at eje udstyret, som man til gengæld kunne leje ud. Udstyret har været en forudsætning for den helt unikke scenografi, som Fredericia Teater har fået ros for gennem de seneste år. Teknikken er nu et af de aktiver, som kurator forsøger at omsætte til kontanter. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Lønmodtagere og panthavere står først, når aktiverne efter en konkurs skal deles op - andre står lige som såkaldt simple kreditorer. Kurator har modtaget over 1000 krav fra billetkøbere og angiver ny vej til at melde krav.

Fredericia: Det strømmer ind med kreditorkrav i kurator Rune Richelsens mailboks hos advokatfirmaet Bech-Bruun i Aarhus. Så mange, at han nu appellerer til, at kreditorerne melder deres krav i selskabets digitale portal til formålet.

- Vi plejer ikke at behandle konkurser, hvor der er så mange, der har et krav, som det er tilfældet her. Der er, som jeg forstår det, over 30.000, som har købt billet til en kommende forestilling, siger Rune Richelsen.

Bech-Bruun har etableret en særlig portal, hvor der kan indbringes krav, og det, håber Rune Richelsen, vil ske.

Billetkøberne står i køen bag lønmodtagere og de kreditorer, som eventuelt har pant i boet. De har såkaldte priviligerede krav. Dernæst kommer de simple kreditorer, som er ligestillede til at få udbetalt såkaldt dividende af boet.

- I den situation vil en kreditor, der har tabt penge på en billet, være ligestillet med eksempelvis Fredericia Kommune eller håndværkere, forklarer Rune Richelsen.

Til gengæld understreger han, at det ikke er muligt at få refunderet billetter eller gavekort til teatret.

- Jeg er blevet spurgt om det af en del, men den mulighed foreligger ikke, fordi selskabet jo ikke eksisterer længere, påpeger han.

Annonce

Bliv medlem af portal og følg bobehandlingen

For de, der har købt billet eller gavekort til Fredericia Teaters forestillinger, er der mulighed for at anmelde krav, som alle øvrige kreditorer.

Det skal ske via advokatfirmaet Bech-Bruuns nye portal www.insolvensportal.dk.

Portalen gør det nemmere for kreditorer at anmelde krav og ikke mindst deltage i digital dialog om bobehandlingen.

Man opretter sig på portalen, og bruger derefter sin brugerprofil på www.insolvensportal.dk.

Her kan man følge med i, hvordan behandlingen af boet efter Fredericia Teater behandles.

Til salg i partier

I den seneste uge har han arbejdet med at få omsat aktiverne i teatret.

- Jeg har været i kontakt med flere interesserede, men jeg forsøger at samle det i større partier, så jeg eksempelvis ikke skal stå og sælge et kabel for sig. Jeg forestiller mig at kalde ind til besigtigelse, så vi kan vise, hvilket udstyr der er tale om, siger Rune Richelsen.

- Læsere har spurgt, hvordan med de færdige forestillinger som eksempelvis Shu-bi-dua The Musical 2.0. Kan det være et aktiv, som kan sælges og videreføres?

- Det er også noget, vi har kigget ind i, men umiddelbart er det svært, fordi Fredericia Teater har stået med rettighederne, uddyber Rune Richelsen.

Ved andre konkurser vil der ofte være ejendomme eller andre store aktiver, som kan indbringe beløb, men i tilfældet med Fredericia Teater er der ikke ejendomme, som kan sælges for at dække tab. Teatret har boet til leje i både Prinsessegade og de øvrige steder, hvor teatret har haft aktiviteter.

Ansatte står først

I løbet af de kommende uger bliver aktiverne gjort op og udfra det beregnes, hvad der kan være af penge at fordele til kreditorerne.

- Hvorvidt der overhovedet vil være midler at lave dividende - altså fordele til simple kreditorer - tvivler jeg på. Det er i første omgang lønmodtagerne, som skal dækkes ind, og det alene bliver mange penge, vurderer Rune Richelsen.

Men det skal ikke stoppe folk i at indbringe deres krav, understreger han.

- Og jeg skal nok tage alle krav med. Det haster som sådan ikke, for jeg forventer, at der vil gå op til et år, før vi har afsluttet sagen, siger han.

Det er ikke opgørelsen og aktiver og krav, der kommer til at tage tid.

- Men det er blandt andet min opgave at undersøge, om der kan rejses ledelsesansvar i denne her situation. Det vil komme til at tage tid, vurderer Rune Richelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce