Annonce
Udland

Tyrkiet annoncerer nye boringer før mulige EU-sanktioner

Situationen mellem Cypern og Tyrkiet er højspændt som følge af boringer, og EU-landene overvejer sanktioner.

Mens EU's stats- og regeringschefer er på vej til Bruxelles for at drøfte mulige sanktioner mod Tyrkiet som reaktion på gasboringer, er der nyt fra Tyrkiet.

Tyrkiet vil sende endnu et skib mod Cypern for at bore efter gas, meddeler selskabet Turkiye Petrolleri ifølge nyhedsbureauet Reuters. Skibet vil være klar til at bore nær den cypriotiske ø Karpas fra begyndelsen af juli.

Meldingen kommer, mens situationen mellem de to lande er højspændt.

Tirsdag sendte EU-landenes europa- og udenrigsministre en klar besked til Tyrkiet om at "indstille ulovlige boringer" i Cyperns eksklusive økonomiske zone.

Tyrkiet har i forvejen et skib i Cyperns zone. Det er skibet Fatih, som søger efter olie og gas. Cypern har udstedt arrestordrer på mandskabet på Fatih.

EU's stats- og regeringschefer ventes torsdag at udtrykke solidaritet med Cypern. EU-landene vil også gøre klar til eventuelt at indføre sanktioner.

/ritzau/


Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Fordragelige vikinger

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce