Annonce
Sport

UCI suspenderer Giro-rytter for dopingmistanke

Anne-Christine Poujoulat/Ritzau Scanpix
Giro-rytteren Kristijan Koren er suspenderet af UCI efter dopingmistanke. Det samme er Alessandro Petacchi.

Fire cykelryttere er suspenderet på grund af mistanke om, at de tidligere i karrieren har benyttet sig af doping.

Det skriver Den Internationale Cykelunion (UCI) på sin hjemmeside.

Det er de østrigske myndigheder, der har indleveret de oplysninger, der har ført til suspenderingen. Oplysningerne er kommet frem i den såkaldte "Operation Aderlass".

Blandt de suspenderede er Kristijan Koren, der aktuelt deltager i Giro d'Italia for Bahrain Merida og skal hjælpe Vincenzo Nibali til samlet sejr i løbet. Der er mistanke om, at han brød antidopingreglerne i 2012-2013.

Bahrain Merida skriver i en pressemeddelelse, at holdet midlertidigt suspenderer Koren, mens sagen undersøges.

Det største navn er italieneren Alessandro Petacchi, der i 00'erne var blandt sportens fremmeste sprintere og vandt 152 sejre i sin professionelle karriere. Han indstillede karrieren i 2015. Det var også i 2012-2013, at han menes at have brudt reglerne.

Også Kristijan Durasek, der aktuelt kører Tour of California, er suspenderet. UAE-rytteren menes at have forbrudt sig mod antidopingreglerne i 2017.

Den sidste suspenderede rytter er Borut Bozic, der har indstillet sin aktive karriere og nu er assistentrede sportsdirektør for Bahrain Merida.

Ligesom Koren og Petacchi menes det at være i 2012-2013, at Bozic brød reglerne.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener om Radio24syv: Man kan både vinde og tabe udbud

Når det offentlige sender opgaver i udbud, ligger det i sagens natur, at man som byder både kan vinde og tabe. Og det er også naturligt, at når en udbudsperiode udløber, risikerer det firma, der hidtil har løst opgaven, at tabe kampen om et nyt udbud. Men de selvfølgeligheder anfægter ikke de mange tilhængere af Radio24syv, der er dybt skuffede og vrede over, at radiokanalen ikke kan fortsætte efter denne måneds udgang. Lukningen af Radio24syv bliver af kritikere set som politikeres bevidste forsøg på at stoppe en kanal, der har lavet magtkritiske nyheder og satire. Dette blev også af disse kritikere set som årsagen til, at det daværende borgerlige flertal besluttede, at det nye udbud af Radio24syvs sendetilladelse skulle føre til en radiostation med hovedsæde i provinsen. Radio24syvs ejere ønskede på de forudsætninger ikke at søge. Det vakte så stor kritik, at et politisk flertal reagerede med at beslutte et udbud af en internetbaseret DAB-kanal, som ville give Radio24syv en chance for at fortsætte. Men i et udbud hverken kan eller skal politikerne bestemme hvem, der skal løse opgaven. Det har det politisk uafhængige radio og tv-nævn under Kulturministeriet haft til opgave at afgøre. Nævnet valgte så tirsdag eftermiddag, at Radio24syv ikke får den opgave. Det var et chok for mange medarbejdere og lyttere af en station, der i løbet af otte år har revolutioneret taleradio i Danmark. Tak for det. Men det er forkert, at politikerne har lukket Radio24syv. Stationen har tabt til konkurrenten Radio Loud, som af Radio og tv-nævnet er vurderet til på en række opstillede kriterier at have indgivet det bedste bud. På FM-båndet er Radio4 med hovedsæde i Aarhus klar til fra 1. november at blive afløseren for Radio24syv. Radio4 er ejet af en række lokale og regionale medier, herunder Jysk Fynske Medier, hvis største dagblad er JydskeVestkysten. Også Radio4 må risikere at kunne tabe et eventuelt nyt udbud, når den nuværende sendetilladelse udløber om otte år. For den slags udbud kan man både vinde og tabe.

Vejen

Landmand opgiver strid om Skovgårdsvej: - Min retsbevidsthed er krænket

Vejen

Vejen Kommune vinder vigtigt slag om Skovgårdsvej: Har handlet efter bogen

Annonce