Annonce
Læserbrev

Udligningsreform. Varde Kommune bør kæmpe for bedre aftale

Læserbrev: Varde Kommune har en sund økonomi som en naturlig følge af mange års ansvarlig budgetlægning.

I Varde kommune betaler vi mere i skat, end man gør i gennemsnittet af danske kommuner. Er det rimeligt? Ja, hvis vi ser på regeringens udspil til en udligningsreform, så er det. Og hvis vi skal følge det lokale Socialdemokratis løsningsforslag - en skattestigning - så stiger uligheden i Danmark.

En ansvarlig økonomi kræver, at indtægter og udgifter balancerer. Så når indtægterne falder, må omkostninger også falde. Og ellers må borgerne til lommerne for at supplere den manglende indtægt op. Det ønsker Socialdemokraterne. Og det kan naturligvis blive enden på det.

Men en skattestigning må være ansvarlige politikeres sidste udvej.

“Det gik som det gik,” siger Søren Laulund. Jeg havde håbet på lidt mere kamplyst fra Socialdemokraterne i Varde. Alle kræfter bør bruges på at kæmpe for en bedre løsning for Varde.

Annonce

Svar: Kamplyst ja- men måske ikke for det samme

Søren Laulund, gruppeformand for socialdemokratiet i Varde Byråd, Hyldesti 1, 6800 Varde, svarer:

I sit læserbrev d.d. efterlyser Line Berner kamplyst fra socialdemokratiet. Kamplysten er der, men jeg kan ikke love, at vi kæmper for det samme.

Vores kamp vil være i retning af, at Varde Kommunes økonomi kan sikre alle borgere i Varde trygge kår – og at børn, ældre og handicappede får den service stillet til rådighed, de har behov for - selvom det kan berøre skatten.

I de senere år har vi med en perlerække af sparekataloger foretaget nedskæringer. Efter min mening er yderligere besparelser ikke mulige, uden at den service, vi tilbyder, ikke er en velfærdskommune værdig. Derfor tror jeg ikke på Line Berners tanke om, at manglende indtægter kan matches med omkostnings reduktioner.

Ved budgetlægningen for i år måtte vi bruge af kassebeholdningen for at få budgettet til at hænge sammen. Det er ikke ”sund økonomi”, og det kan ikke holde i længden. Vi gjorde det imidlertid i håbet om, at udligningsreformen ville tilsmile os med flere penge.

Det skete ikke med det udspil, der er kommet fra regeringen. Som Line Berner havde jeg håbet på det, men i modsætning til Line er mit udgangspunkt, at udspillet er afbalanceret og baseret på et fornuftigt grundlag.

Jeg vil selvfølgelig studere beregningsgrundlaget, når det er kendt, og hvis der heri er forhold, der stiller Varde oplagt urimeligt, vil jeg også være med til at gøre opmærksom herpå. Det, der må være målet, må være den mest retfærdige model for alle kommuner.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce