Annonce
Kultur

Udstilling i festugen: Kæmpe patchworkblade bringer folk sammen i en tid præget af afstand

Modellen for værket ”Tæt på Træer” lavede Tina Ratzer, inden processen med borgerinddragelsen gik i gang. Derfor var det også spændende, hvor mange bidrag hun fik ind, og ikke mindst, hvordan de tog sig ud. Foto: Martin E. Seymour
Trapholts seneste borgerinddragende kunstprojekt, ”Tæt på Træer”, kan ses under Trekantområdets Festuge. Først udstilles kunstværket i Vejle, Fredericia og Haderslev i ugerne 34 og 35, senere slår installationen mere permanente rødder på Trapholt, hvor den kan opleves fra 21. november.

Kunstneren Tina Ratzer sidder koncentreret ved sin symaskine. Foran hende ligger et stort, quiltet stofblad sat sammen af mindre kvadrater med bladmønstre lavet i endnu mindre kvadrater. Fra en lille, trådløs Marshall-højttaler væver lyden af Lester Youngs saxofon sig ind i lokalets lydtæppe. Ned fra loftet i det store atelier hænger lignende stofblade, med pixelerede mønstre i udvalgte farver - gul, orange, rød, brun, lilla.

Computerspillet Minecraft er den første kobling, mine synapser laver til virkeligheden udenfor. Og spillet mellem virkelighed og det virtuelle har i den grad været med til at forme det kunstværk, Tina Ratzer er ved at lægge sidste hånd på, mens vi er på besøg på Statens Værksteder for Kunst i København.

- Klart, fedt, udbryder hun, da jeg fortæller hende om mine umiddelbare tanker.

Annonce

- Jeg har arbejdet med pixels i 20 år. Jeg er uddannet væver. Ikke fordi man i udgangspunktet arbejder med pixels dér, men når man skal tegne den grafiske opsætning for en væv, en bindingstegning, foregår det på patronpapir, siger Tina Ratzer, mens hun kigger op fra sit arbejde.

- Det her patronpapir består af små firkanter. Der, hvor tråden går over og under, tegner man en firkant: Sort, hvor den er synlig, hvid, hvor den ikke er synlig. Det er jo en slags pixels. Jeg har også arbejdet med vævning i et meget stort format og har lavet kæmpestore udsmykningsopgaver, hvor jeg har brugt stofbaner frem for tråd. Det giver et pixeleret udtryk, som klart refererer til computere. Det er altså noget, der taler til mig. Og lidt ligesom i Minecraft bygger man her sit eget blad og laver sit eget motiv, fortsætter hun.

Et projekt med proportioner

Larmen fra stilladsarbejderne på den anden side af gården falder et par decibel, da vinduet bliver lukket. Jazzmusikken forstummer også ved et tryk på mobiltelefonen. Ingen forstyrrelser, når vi skal snakke om den egentlige årsag til, at jeg er blevet inviteret indenfor. Kun en sagte summen af aktivitet fra husets øvrige værksteder.

De seneste mange måneder har kunstneren Tina Ratzer arbejdet ihærdigt på at færdiggøre Trapholts store borgerinddragende kunstprojekt, ”Tæt på Træer”, som også udstilles under Trekantområdets Festuge. Foto: Martin E. Seymour

”Tæt på Træer” er navnet på det kunstværk, som Tina Ratzer er ved at færdiggøre. Det er en stor kunstinstallation i form af en kunstig skov, som man kan gå ind i og opholde sig i. Skovens mange blade består af patchworkblokke, hvor motivet er et blad. Trapholt står bag projektet, der har været et halvt år undervejs og omfatter flere hundrede bidragsydere, der selv har bestemt, hvilket individuelle blad de vil bringe til skoven, og de er ved aflevering blevet inviteret til at fortælle om baggrunden og historien for deres valg af blad. Da Tina Ratzer blev præsenteret for idéen, var hun ikke et sekund i tvivl.

- Jeg sagde bare ja med det samme. Jeg synes, det er enormt spændende at arbejde sammen med et kunstmuseum. Jeg kendte jo selvfølgelig til Trapholts tidligere borgerinddragende værker. Jeg elsker at arbejde med patchwork og kan godt lide store projekter, så jeg havde bare lyst til at være en del af det, siger hun.

Helt hvor stort et projekt det skulle vise sig at blive, kom dog bag på Tina Ratzer, da hun begyndte at få fingrene ned i materien. Det har været et langt forløb med mange udfordringer og forhindringer undervejs. En proces, der også har udviklet hende personligt.

Ikke alle bidrag kommer med i det endelige værk, men de bliver stadig en del af udstillingen: - Måske kommer de med som nedfaldsblade, siger kunstneren Tina Ratzer. Foto: Martin E. Seymour
Hver af de indsendte lapper med bladmønstre er signeret med bidragyderens initialer. Foto: Martin E. Seymour

- Det er det vildeste, jeg har prøvet. Det er jo ikke kun mit projekt. Det bliver til i et samspil med et museum, der også har en agenda. De har jo nogle erfaringer, som de gerne vil dele, og jeg er blevet udfordret, men har også lært at holde fast i mig selv. Det er jo mig, der er kunstneren. Jeg besidder en stor rummelighed og er meget empatisk. Nogle gange måske lidt for meget. På den måde har jeg også lært noget. Der er nogle ting, jeg skal bestemme. Ellers bliver det ikke et kunstværk, forklarer hun og husker, hvordan det føltes at få sit første oplæg afvist:

- Da jeg fremlagde min første skitse, som jeg syntes var rigtig fed, blev den lagt ned af både kunstmuseet og Trekantområdets festudvalg. Den skulle jeg lige sove på.

”Tæt på Træer” under festugen

27. til 29. august: Spinderihallerne, Spinderigade 11, 7100 Vejle.

31. august til 2. september: Fredericia Sundhedshus, Dronningensgade 97, 7000 Fredericia.

4. til 5. september: Byrådssalen Haderslev Rådhus, Christian X’s Vej 39, 6100 Haderslev.

Læs mere på: www.trekantfest.dk/site/program/kategori/taet-paa-traeer.

Udover de kunstneriske rammer har Tina Ratzer også skullet tage stilling til en række logistiske udfordringer. Inden ”Tæt på Træer” kommer til Trapholt, skal værket udstilles tre forskellige steder i forbindelse med Trekantområdets Festuge. Det stiller krav til, at installationen kan flyttes nemt, billigt og hurtigt.

- Det er et værk, der kræver plads. Værket fylder 4,8 meter i diameter og er 4,5 meter i højden. Det er tænkt ud fra rotunden på Trapholt. Det er der, værket skal udstilles til sidst, men jeg har set alle de øvrige rum, og de er også ret gode, siger hun.

Annonce

Sat sammen af små tern

Installationen består af omkring 650 patchworkkvadrater på 20 gange 20 centimeter. Alle, med undtagelse af Tina Ratzers eget indspark, er syet af folk rundtom i Danmark.

De enkelte bidragsydere har enten haft fem gange fem tern på fire centimeter til at skabe deres bladmønster, eller, hvis man har haft godt styr på teknikken, 10 gange 10 tern på to centimeter.

- Flere tern giver flere muligheder, men det er også sværere at arbejde med, og vi ville gerne have, at alle skulle kunne deltage, også folk, som ikke har syet patchwork før, siger Tina Ratzer.

Til jer, der ikke kender til patchwork, kommer der lige en kort introduktion til teknikken:

De seneste mange måneder har kunstneren Tina Ratzer arbejdet ihærdigt på at færdiggøre Trapholts store borgerinddragende kunstprojekt, ”Tæt på Træer”, som også udstilles under Trekantområdets Festuge. Foto: Martin E. Seymour

- Patchwork består af lapper, man syer sammen. Det kan man gøre på forskellige måder. Jeg er oplært med, at man syer sit stof om pap, som man rier hele vejen rundt - det vil sige sy det sammen i hånden midlertidigt med store sting. På den måde har man bedre styring på det, når man skal sy dem sammen. Man kan enten sy ternene sammen i hånden eller på symaskine. Selv syer jeg i hånden, hvilket jeg også har opfordret folk til, der har bidraget til projektet. Man kan også sy på maskine, men der er meget stor forskel på de to måder, forklarer Tina Ratzer og henter to lapper for at vise forskellen.

Patchwork er et pillearbejde, der kræver fordybelse og ro.  Foto: Martin E. Seymour

- Det bliver mere taktilt i hånden, men der er også en anden grund til, at jeg har opfordret folk til at sy i hånden. Så kan man nemlig sidde stille og roligt med det, komme helt ned i gear og komme fuldstændigt i sync med sig selv, fortæller hun og tilføjer:

- Det sidste, man gør, er quiltning. Man tager pappet ud, lægger noget pladevat mellem forsiden og bagsiden. For at få lagene til at hænge sammen quilter man gennem de tre lag. Samtidig er det en måde at dekorere sit patchwork på.

Annonce

Virtuelle workshops

Alt dette skulle Tina Ratzer have lært fra sig ved en række workshops, hvor bidragsyderne kunne være fælles om at suge til sig og smitte hinanden med inspiration.

En anden slags smitte satte dog en stopper for møder i den virkelige verden. I stedet blev der oprettet et virtuelt fællesskab på Facebook.

En situation, Tina Ratzer mener, der på mange måder er kommet noget godt ud af:

- Der var planlagt 10 workshops, men de blev ikke til noget på grund af corona, så jeg har ikke mødt folk. Det er naturligvis mega ærgerligt. Omvendt har der været mange flere med på vores online ”torsdags-tips og -tricks”, fordi alle, som havde lyst, kunne være med.

- En del af fællesskabet er også, at man har kunnet dele sine tanker og billeder i løbet af processen på facebooksiden Tæt på træer. Siden har været meget levende. Dagligt har jeg været inde for at kigge. Det har været megafedt, siger hun og peger på, at der også har været virtuelle ture i skoven med en naturvejleder og en del online workshops. Blandt andet en workshop om plantefarvning, som hun lavede i sit eget atelier i samarbejde med Trapholt.

Annonce

Vis mig dit blad

Tina Ratzer har også udstukket rammerne for, hvilke farver bidragsyderne måtte bruge. For eksempel er det grå baggrundsstof sponsoreret af Kvadrat og ens på alle bidrag. Dog har kunstneren givet bidragsyderne en vis grad af frihed til at bestemme, hvordan de ville vende stoffet.

- Forsiden af stoffet har en glitret aluminiumsbelægning, så den reflekterer lyset, mens bagsiden er mat og lysegrå. Jeg kunne godt have valgt, at man kun må bruge den ene side, men jeg har ladet det være op til de enkelte bidragsydere for at skabe et spil, hvor det er blandet. Det synes jeg fungerer rigtig fint og skaber liv, forklarer hun.

Da jeg fremlagde min første skitse, som jeg syntes var rigtig fed, blev den lagt ned af både kunstmuseet og Trekantområdets festudvalg. Den skulle jeg lige sove på.

Tina Ratzer, kunstner

Også farverne til selve mønstret skulle ligge inden for nogle specifikt udvalgte farvenuancer. Her har kunstneren dog været nødt til at acceptere, at nogle af farverne afviger en smule fra oplægget.

- Jeg har været lidt large med farverne. Der var de her seks toner, men det er klart, at når folk skal bruge deres eget stof og måske ikke har den samme opfattelse af farver, som jeg har, så må der være plads til afvigelse. Nogle har ramt det spot on, men mange har bevæget sig lidt ud over rammerne. Jeg synes dog egentlig, at det bare er med til at give det hele lidt liv. Og det man aflæser, er stadig høstfarverne.

Inden for de valgte farvenuancer har bidragsyderne haft frit spil til at sætte deres eget personlige udtryk, og Tina Ratzer indrømmer gerne, at hun er overrasket over folks kreativitet og vildskab.

- Det er en kæmpe mangfoldighed, jeg har fået tilbage, som på en måde afspejler vores biodiversitet i naturen. Alle blade er forskellige alt afhængig af, hvilket træ de kommer fra, og hvilket stadie de er på. Jeg synes faktisk, det er megafedt, at det er blevet så blandet, siger hun.

- Den her vilde kreativitet havde jeg ikke set komme. Jeg troede faktisk, at folk ville være mere afdæmpede, men det er nok bare min egen måde at tænke på. Det er det, der er så fantastisk ved at gå ind i den her dialog med andre, fordi jeg får så meget inspiration forærende, som jeg tager til mig i mit eget virke, fortsætter Tina Ratzer, der også indrømmer, at kunstværket ikke ville været blevet til noget uden alle de mange forskellige bidrag:

- Jeg ville aldrig have kunnet lave det her selv. Det ville slet ikke få samme liv og spil i farverne. Det er det, der er det sjove ved at lave et projekt, hvor der er en masse mennesker, der er med til at skabe det.

Annonce

Hardcore fravalg

Fravalget er også en del af det at skabe et kunstværk. For Tina Ratzer har det handlet om at finde den rette balance mellem ro og vildskab. Lidt som at gå en tur i skoven. Derfor er der også bidrag, som ikke kommer med. Enten fordi de ikke har levet op til rammerne, eller fordi håndværket ikke har været i orden.

- Det er det hardcore fravalg. De ligger derovre, siger hun og peger på en 30-40 blade, der ligger på gulvet i et hjørne.

- Jeg har haft nogle af dem op at hænge, men de stikker ud. Det er jo helheden, der er vigtig. Man skal jo ikke lade sig forstyrre af en enkelt vild blok. Så selv om mange af dem er flotte, har jeg måttet vælge dem fra, siger hun og henter nogle eksempler.

En har glemt at fjerne pappet. En anden har glemt at lave en kant rundt om mønsteret, som også var en del af opgaven. En tredje har brugt grønt stof.

Tina Ratzer

Er født i 1971 i Vojens. Hun er uddannet på kunsthåndværkerskolen i Kolding, institut for produkt 1998, og er desuden medlem af danske designere og danske kunsthåndværkere

Ud over ”Tæt På Træer” har Tine Ratzer deltaget i to andre borgerinddragende projekter:

2018-2021 6705 + Statens Kunstfond, Esbjerg, Danmark.

2016 Fri broderi, Heartworks, Cape Town, Sydafrika.

Udvalgte udstillinger:

2020-2022 Rejsen som redskab, en vandreudstilling: Designmuseet i Helsinki, Vandalorum i Sverige, og Kunstmuseet i Tønder.

2020 Come again/officinet: København, Danmark.

2016 Krans, Distrikt 6: Cape Town, Sydafrika.

2015 Guild Design Fair: Cape Town, Sydafrika

2009 AvantGarden, Lynfabrikken box: Aarhus, Danmark.

2009 Lærred, kipper, satin/biennalen for kunsthåndværk og design. Trapholt, Danmark.

2002 Made by Ratzer/crafts collection: American Crafts Museum, New York, USA.

- Her er et eksempel på en, hvor quiltningen virkelig larmer i forhold til den zen, jeg gerne vil have frem. Det handler om at kunne indgå i helheden. Også i forhold til dem, der har gjort sig umage med at arbejde inden for rammerne. Ellers kunne det jo være lige meget med at sætte nogle rammer op, forklarer hun.

Annonce

Samlet enhed

Siden maj har Tina Ratzer sammen med et par assistenter brugt tiden på at samle de enkelte blade til en helhed. Samle mønstrene i overordnede mønstre, der tog sig godt ud.

Lapperne, eller bladene om man vil, er blevet syet sammen til store blade. De store blade er bygget op efter samme mønster og findes i to størrelser: tre, fire, fire, tre, en - de helt store blade har en ekstra række med fire kvadrater. Det har været et ret omfattende arbejde at sortere de enkelte bidrag og finde ud af, hvilke bladmønstre passede sammen.

- De enkelte brikker har været lagt ud på gulvet og samlet i store kvadrater. Jeg kaldte dem mine højbede. Min lille kolonihave, hvor jeg har rykket rundt på bladene. Forsøgt mig frem til jeg havde et værk, som i sin helhed var godt i mine øjne, siger Tina Ratzer.

Hele processen har været speciel, men også utrolig givtig for hovedpersonen, der har trukket i de kunstneriske tråde undervejs.

- Det er noget med at turde give slip på sin egen egoisme i det kunstneriske felt, fordi inden for den her ramme, som jeg sætter, skal der også være plads til en levende, spillende kreativitet, så folk bliver motiveret til at udfolde sig. Det har jeg formået. Den her returnering, jeg har fået fra folk, har været et eventyr. Folk har været vilde, også mere vilde, end jeg selv er, og det har inspireret mig at se, hvor godt folk har styret den vildskab. Og det er noget, jeg tager ind, og som vil danne mig fremover, siger Tina Ratzer.

Annonce
Kultur For abonnenter

Tv-klumme: Ud med taberne - vi gider dem ikke på tv

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Slut med at rense alger af tagene i landsby: Det løber direkte ud i ny regnvandssø

Haderslev For abonnenter

Kandis-Johnny overvældes stadig af bandets trofaste fans: Efter koncerterne går vi frem til vores fans - andre bands går backstage

Billund

Brand blev opdaget, da videoovervågningen forsvandt: Der var kun røg, da brandvæsnet nåede frem

Kultur

Hanson gav Vejen fest i midtbyen: Diskoteksejer håber, musikevent kan blive en tradition

Haderslev

Sårbare og udsatte unge sikres hjælp: Unge på Sporet er tilbage på sporet

Team Esbjerg For abonnenter

Team Esbjerg-profil melder sig klar til CL-braget i Frankrig: - Jeg synes, at vi har rigtig fine muligheder

Kultur

Koncert-abstinenser i Vejen: Amtoft åbnede festen og savner et spillested i Vejen

Kolding

Velhavere viser stribevis af sportsvogne frem i Kolding

Sport

Danmark er finaleklar i Speedway of Nations efter drama

Varde For abonnenter

Kampen om Andelskassen bliver langvarig: Spar Nord Bank er tålmodige og opgiver ikke overtagelse

Navne For abonnenter

Louis Bülow fortæller om sine minder: Fra en svunden tid - og dem, jeg savner

Sønderjylland

Glem alt om skuespiller-glamour: - Vi lever fra lønseddel til lønseddel

Annonce