Annonce
Esbjerg

Parkerings-slagsmål i Esbjerg: Udvalg kaster aben videre til borgmester og økonomiudvalg

Formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (V), får snart den omdiskuterede parkeringsmodel at se igen. Han sidder nemlig selv i økonomiudvalget, hvor sagen er kastet hen. Arkivfoto: Martin Ravn
Byrådet sendte for 14 dage siden den stærkt omdiskuterede, restriktive parkeringsmodel for indre by tilbage i hovedet på Teknik & Byggeudvalget. Nu har udvalget kastet sagen videre til økonomiudvalget, fordi det kan få betydning for den kommunale økonomi at droppe modellen, siger udvalgsformand. Kommunekassen står til at miste en halv million kroner.
Annonce

Esbjerg: Kommunens planer om at skærpe parkeringsreglerne i en betalingszone i centrum er blevet hårdt kritiseret fra flere sider, herunder fra Esbjerg City, og det var meningen, at Teknik & Byggeudvalget fredag skulle genvurdere sagen.

Det er ikke sket - i stedet har politikerne i udvalget besluttet at lobbe parkerings-aben videre til økonomiudvalget, der nu skal forsøge at nå til enighed om kommunens parkerings-regler, som stod til at udløse et provenu på årligt godt 500.000 kroner til kommunekassen.

Forhistorien er den, at det for nylig kom bag på adskillige politikere, at de i økonomiudvalget havde været med til blåstemple Teknik & Byggeudvalgets vedtagelse af en restriktiv parkeringsmodel, hvor der kun tildeles kunder i midtbyen to timers gratis parkering per døgn inden for en ny parkeringszone, der omkranses af Jernbanegade, Nørregade, Stormgade og Havnegade/Adgangsvejen.

I sagsfremstillingen var der nemlig ikke gjort det store ud af dén oplysning, som de facto betød, at bilende besøgende til midtbyen skulle registrere sig ved ankomst, hvor de ville få tildelt de to gratis parkeringstimer per døgn. Når tiden var gået, ville bilisterne ikke blot kunne flytte bilen til en anden parkeringsplads inden for zonen uden at betale de 12 kroner i timen, som parkering ville komme til at koste fra den tredje, påbegyndte time. Og først et døgn senere ville bilisterne altså få to nye, gratis parkerings-timer tildelt ved indkørsel til betalingszonen.

Byrådsmedlem Henrik Vallø (Borgerlisten) indbragte sagen for Esbjerg Byråd og forlangte, at sagen blev sendt tilbage til fornyet behandling i udvalget. Forslaget blev formelt fremsat af Borgerlisten, Dansk Folkeparti og løsgænger Hans K. Sønderby, men også De Konservative og De Radikale havde på forhånd erklæret sig villige til at bakke op. Alle 31 medlemmer af byrådet endte dog med at stemme for at sende sagen tilbage til udvalget, hvorfra den altså nu er sendt videre til økonomiudvalget.

Annonce

Vil give 550.000 kroner i kassen

Det er der imidlertid en vis logik i, siger formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (V), fordi der - i hvert fald på papiret - er penge på spil i forhold til kommunekassen.

Ifølge sagsfremstillingen fra Teknik & Miljø er det dog forholdsvis små penge i Esbjerg Kommunes milliardbudget. Inklusive beboerlicenser til 400 kroner for to år er brutto-indtægterne angivet til omtrent 1,6 millioner kroner årligt, men herfra skal trækkes dels 450.000 kroner til årlige driftsudgifter, dels fra 2022 et beløb til en såkaldt ressourceperson, nemlig 600.000 kroner. Alt i alt efterlader det et anslået overskud på godt en halv million kroner - og det er endda forbundet med usikkerhed, siger udvalgsformanden:

- Det er jo svært at estimere - det er det altid, når man skal forsøge at regne på folks adfærd. Vi kan ikke vide, hvor mange der vil benytte sig af betalingsparkeringen. Men under alle omstændigheder vil det jo have en eller anden form for økonomisk effekt, hvis vi træffer en anden beslutning, end den der først var lagt op til, så derfor er det rigtigste, at sagen oversendes til økonomiudvalget, som sidder med budgetterne, siger Søren Heide Lambertsen, der ganske snart får parkeringsmodellen at se igen. Han sidder nemlig selv i økonomiudvalget.

Parkeringspolitik

Beslutningen om at indføre delvist betalt parkering i dele af Esbjerg Midtby stammer fra sidste års budgetforlig.

Teknik & Byggeudvalget godkendte for nylig en model, hvor de to timers gratis parkering skulle gælde per døgn og ikke per parkeringsplads. Bilisterne vil derfor ikke kunne flytte bilen til en anden central parkeringsplads uden fortsat at skulle betale for at parkere fra tredje time inden for betalingszonen, der  omkranses af Jernbanegade, Nørregade, Stormgade og Havnegade/Adgangsvejen.

Parkeringsmodellen var tænkt gældende fra årsskiftet, men nu er der usikkerhed om, hvorvidt den bliver til noget i den form.

I dag kan der indtil videre parkeres gratis i fire timer i det nye parkeringshus i Danmarksgade ved at stille p-skiven. Det ventes at stoppe ved årsskiftet, hvorefter der vil være fri parkering i to timer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Live: En typisk minkavler får udbetalt over 11 millioner kroner - se tallene her

Annonce