Annonce
Esbjerg

Udvalgsformand: Cykelstibro var slet ikke så ideel

Formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (V), ville gerne have haft en cykelstibro - men ikke for enhver pris. Arkivfoto: Annett Bruun.
Den annullerede cykelstibro var kun for de helt mobile borgere, mener formand for Teknik & Byggeudvalget, der mener, at Esbjerg Kommune har præsenteret et "fantastisk alternativ".
Annonce

Esbjerg: Cykelstibroen over banelegemet kunne have været et flot og spektakulært projekt i Esbjerg - men broen havde også sine begrænsninger.

Det siger formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (V), der blandt andet peger på, at broen ville være blevet et no-go for handicappede borgere.


En cykelstibro skal ikke kun være et vartegn - den skal også tilføre værdi. Jeg mener, at prisen og værdien af broen som brugs-genstand ville hænge nogenlunde sammen, hvis broen kostede de oprindelige 25 millioner kroner. Men det hænger ikke sammen, hvis den koster over 50 millioner kroner.

Søren Heide Lambertsen (V)


- Handicap-adgangen i form af en elevator i den ene ende af broen blev skåret væk for flere år siden i et forsøg på at holde broen inden for budgettet. Men derudover havde broen også andre begrænsninger - eksempelvis ville det ikke være muligt at få en ladcykel op på broen, og dermed var mange børnefamilier også afskåret, siger udvalgsformanden og tilføjer, at han derfor også er glad for alternativet til cykelstibroen, som han mener tilgodeser mange flere borgere.

Kort om cykelstibroen

Den spektakulære supercykelstibro over banelegemet ved Esbjerg Banegård har været stærkt omdiskuteret stort set lige siden, beslutningen blev truffet af et flertal i det tidligere Esbjerg Byråd.

I december sidste år fik modstanderne af broen medvind, da realiteterne indtraf, og det viste sig, at broen ville blive omtrent dobbelt så dyr at bygge, som rådgivningsfirmaet Cowi oprindelig mente, at den kunne opføres for.

Først blev den samlede pris anslået til cirka 26 millioner kroner inklusive rådgiverbistand og andet, hvoraf en statslig supercykelstipulje ville finansiere godt 10 millioner kroner. Men siden viste både beregninger fra Cowi og et forgæves udbud, som Esbjerg Kommune måtte annullere, at den samlede pris vil lande på omtrent det dobbelte, alt inklusive.

I august sidste år kunne JydskeVestkysten via en aktindsigt i en korrespondancen mellem Esbjerg Kommune og rådgiveren Cowi, afsløre, at en såkaldt tredje parts-validator havde påvist en fejl i Cowis beregning af cykelstibroens bæreevne.  Ifølge borgmesteren ville den samlede regning for projektet ende på omkring 53 millioner kroner.

- Det er utrolig vigtigt, vi får en cykelsti, der binder bydelene sammen, og jeg synes, det er en fremragende løsning, der er fundet. Ikke mindst er jeg glad for cykelsti-delen i Exnersgade, hvor der efter shoppingcentret og biografens åbning er kommet en del mere trafik. Derfor undrer det mig selvfølgelig også, at Vejdirektoratet har sagt nej til at støtte det alternative forslag. Vi har jo ikke set selve afslaget endnu, men jeg får fornemmelsen af, at man siger nej, fordi projektet ikke indeholder den bro. Fokus må da være på at få flere til at cykle - og at sikre, at de kan gøre det trygt ved et sammenbygget cykelstinet, siger Søren Heide Lambertsen.

Men i sin tid gik du selv ind for cykelstibroen?

- Ja, men til en anden pris. En cykelstibro skal ikke kun være et vartegn - den skal også tilføre værdi. Jeg mener, at prisen og værdien af broen som brugs-genstand ville hænge nogenlunde sammen, hvis broen kostede de oprindelige 25 millioner kroner. Men det hænger ikke sammen, hvis den koster over 50 millioner kroner; det mener jeg ikke. Og det tror jeg faktisk heller ikke, at der er så mange andre i byrådet, der mener, når det kommer til stykket. I hvert fald fik vi den alternative løsning igennem Esbjerg Byråd i april, og kun Borgerlisten stemte imod, siger udvalgsformanden.

Nu ved I, at Vejdirektoratet heller ikke vil give et reduceret tilskud til den alternative løsning, så I mangler vel stadig nogle penge?

- Vi har en sag på Teknik & Byggeudvalgets dagsorden til august, og i den forbindelse har forvaltningen fået i opdrag at komme med nogle finansieringsforslag, som udvalget kan drøfte. Så det tager vi til den tid.

Kunne man forestille sig, at der kommer forslag om at bygge broen alligevel - set i lyset af den debat, der har været politisk hen over weekenden?

- Det kunne da godt være, at der er en eller to, der vil foreslå det. Men jeg kan i al fald ikke anvise pengene. Det vil i øvrigt blive endnu dyrere, for broen var jo i EU-udbud, og da det blev annulleret, fordi broen viste sig at blive dobbelt så dyr, så ville det hele skulle gå om. Og den vil stadig koste over 50 millioner kroner - det kan vi ikke rigtig ændre på, for det hænger sammen med, hvor meget stål og beton, der skal bruges.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Regionalt For abonnenter

Advokatundersøgelse uddeler kraftige tæv til tidligere VUC Syd-ledelse: Dårlig ledelse, inhabilitet og dokumentsjusk

Annonce