Annonce
Esbjerg

Udvalgsformand kræver klar besked i nabostrid om musikhus-forplads

Den nye forplads, som visualiseringen ser ud fra arkitekterne fra Bjarke Ingels Group - BIG.
Formanden for Kultur & Fritidsudvalget, May-Britt Andrea Andersen, har krævet en kommunal redegørelse for, hvordan Musikhuset Esbjerg uden politisk indblanding har kunnet beslutte markante ændringer af forpladsen. Samtidig har hun begæret aktindsigt i al korrespondance mellem kommunen samt de stridende parter - Musikhuset Esbjerg og Esbjerg Kunstmuseum.
Annonce

Esbjerg Kommune: Det er under al kritik, at Musikhuset Esbjergs bestyrelse har kunnet træffe beslutning om omdannelse af musikhusets forplads med vandbassin og birketræer uden indblanding fra hverken byrådspolitikere eller inddragelse af Esbjerg Kunstmuseums ledelse.

Det mener formanden for Kultur & Fritidsudvalget, May-Britt Andrea Andersen (K), der forleden fulgte op på sagen om nabostriden mellem de to kulturinstitutioner ved at forlange en forklaring fra Teknik & Miljø-forvaltningen og borgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

I en mail stilet til Jesper Frost Rasmussen skriver May-Britt Andrea Andersen blandt andet:

"Jeg har brug for en afklaring på nogle ting i forhold til beslutningsprocessen i arbejdet med forpladsen hos Musikhuset. Jeg er med på, at det er Musikhusets bestyrelse, der har bestemt det, men jeg synes ærligt talt, der må findes en forklaring på, hvorfor vi ikke har set sagen politisk og ej heller har været inddraget. Nu vil du nok anføre at Musikhuset Esbjerg er en selvejende institution, hvorved de selv må bestemme over deres arealer. Dertil må jeg sige, at Musikhuset er placeret på Esbjerg Havns areal - og Esbjerg Havn er, mig bekendt, en kommunal havn - dog med selvstyre", skriver udvalgsformanden.


Jeg er med på, at det er Musikhusets bestyrelse, der har bestemt det, men jeg synes ærligt talt, der må findes en forklaring på, hvorfor vi ikke har set sagen politisk og ej heller har været inddraget.

May-Britt Andrea Andersen (K), formand for Kultur & Fritidsudvalget


May-Britt Andrea Andersen har blandt andet hæftet sig ved, at der angiveligt har pågået en dialog med den kommunale forvaltning om tilpasning af projektet:

"Jeg vil gerne vide, hvem den dialog er foretaget med, og dernæst vil jeg gerne stille spørgsmålstegn ved vedkommendes mandat til at indgå i disse drøftelser - vel at mærke uden politisk involvering? Vi kan jo se, at det endelige projekt er til stor ulempe for kunstmuseets daglige virke. Derudover vil jeg gerne vide, hvad de såkaldte “tilpasninger” består i", skriver udvalgsformanden videre, inden hun fastslår, at hun er "målløs" over processen, der er kørt "henover hovedet på politikere og musikhusets nabo" , hvilket hun betegner som "under al kritik".

Nabostrid og projekt

Musikhuset Esbjerg og Esbjerg Kunstmuseum er endt i en nabostrid, efter at musikhusbestyrelsen har truffet beslutning om omdannelse af forpladsen. Senest har kunstmuseet klaget over, at der nu er plantet birketræer ved i indgangspassagen til kunstmuseet. Sidstnævnte vil have fem træer fjernet, Musikhuset Esbjerg vil maksimalt fjerne to.

Den 14. marts 1997 slog Musikhuset Esbjerg for første gang dørene op til foyeren med de store hvide søjler, der illuderer træer med kroner på et bagtæppe af lysindfald fra taget og de store vinduespartier, der giver et direkte kig ud til byparkens store, gamle træer.

Med projektet fra arkitekterne hos BIG - Bjarke Ingels Group - fortsættes arkitekterne Jørn Utzon og sønnen Jan Utzons indendørs skov med en virkelig én af slagsen i form af 57 pollenfrie, opstammede birketræer på den kommende, nye forplads, der også kommer til at rumme en vandkunst, der via en specialudviklet teknik reagerer på lydbølger fra eksempelvis koncerter i Musikhuset.

Det er Henning G. Kruse, der har doneret de mange millioner, omdannelsen af forpladsen løber op i, og som siden skal bære hans navn, og han har også selv udvalgt arkitekterne hos den verdenskendte tegnestue Bjarke Ingels Group (BIG) til udforme projektet.

Tidligere har Esbjerg Kunstmuseum fremført, at Musikhuset Esbjerg har truffet bestemmelse over en forplads, der er fælles, men dette er afvist pure af Musikhuset Esbjergs formand, Johnny Søtrup, der i forbindelse med et pressemøde, hvor arkitekterne fra BIG præsenterede projektet, sagde, at pladsen oprindelig er finansieret af Musikhusets Venner, ligesom Musikhuset Esbjerg i alle årene selv har afholdt udgifterne til vedligehold af pladsen.

Det argument bider imidlertid ikke på Kultur & Fritidsudvalgets formand:

"Hertil bliver jeg nødt til at sige, at Musikhuset Venner er finansieret af Esbjerg Kommune - hvilket man kan argumentere for er et “skjult tilskud“ til musikhuset, som har finansieret den oprindelige, gamle forplads. Alene i 2020 får Musikhusets Venner et tilskud af Esbjerg Kommune på 232.500 kr", skriver May-Britt Andrea, der også hæfter sig ved, at Musikhuset Esbjerg får "en betragtelig sum i tilskud hvert eneste år. Så det er altså kommunens penge, der er anvendt her!".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce