Annonce
Kolding

Udviklingshæmmedes to butikker giver underskud: Nu er de i fare for at lukke

Butikken i Nørregade 2 i Christiansfeld er ligesom Organisationen Nordhøjs forretning i Låsbygade i Kolding ikke økonomisk rentabel. Derfor bliver det undersøgt, om butikkerne skal lukke. Foto: Lena Juul
Aktiviteten i Nordhøjs butikker i Nørregade i Christiansfeld og Låsbygade i Kolding er faldet markant, og butikkerne gav tilsammen et underskud på en lille million kroner sidste år. Nu skal det undersøges, om salget skal foregå på en anden måde.

Christiansfeld og Kolding: Håndlavede fugle i turkis og lilla glas, perlekæder, lys og lysestager står på hylderne i butikken i Nørregade 2. Det er unika produkter fremstillet af udviklingshæmmede fra Organisationen Nordhøj i Kolding. Ud over egenproducerede produkter sælger butikken også brugskunst fra diverse leverandører.

Butikkerne i Nørregade i Christiansfeld og i Låsbygade i Kolding har de seneste to år oplevet et markant fald i aktiviteten, så der mangler opgaver til både de seks borgere, der arbejder i de to butikker, og til de ansatte. Økonomisk gav butikkerne et samlet minus på næsten en million kroner i 2017 og næsten samme resultat i 2018. Det er baggrunden for, at forvaltningen er i gang med en undersøgelse. Den skal munde ud i en beslutning, om forretningsmodellen i fremtiden skal ændres, så butikkerne lukkes og varerne sælges på en anden måde.

Undersøgelsen sker som en del af projekt Selvværd og sammenhæng, hvor kommunen lytter til borgerne for at se, om tingene kan ændres på en måde, der er til gavn for både borgerne og kommunens økonomi. I den proces skal det undersøges, hvad de seks borgere, der er i beskæftigelsestilbud i de to butikkerne, har af ønsker i forhold til deres arbejde. De pårørende, medarbejdere og andre berørte skal også høres.

Annonce

Butikkerne

Organisationen Nordhøj i Kolding driver butikker i Låsbygade i Kolding og Nørregade i Christiansfeld.

Nordhøjs unikaprodukter sælges under mærket "Handed by Nordhøj". Navnet står for bæredygtighed både socialt og miljømæssigt. Varerne udvikles i et samarbejde mellem udviklingshæmmede og professionelle.

Sidste år havde de to butikker udgifter på i alt 1.338.223 kroner. Indtægterne var 376.783 kroner. Så den samlede udgift fratrukket indtægter var 961.440 kroner. Året før lå det tilsvarende tal på 982.647 kroner.

I alt seks borgere er beskæftiget i de to butikker.

Ingen kommentarer

I butikken i Nørregade er der ingen kommentarer til, at butikken risikerer at lukke. I stedet henviser medarbejderen til Bettina Sørensen, der er driftschef på Nordhøj.

- Nu skal der sættes en proces i gang, der involverer borgere og medarbejdere, og jeg har ingen kommentarer, før det arbejde er afsluttet, siger Bettina Sørensen.

Bettina Brødsted, der er social- og handicapchef i Kolding Kommune, fortæller, at forvaltningen er i gang med at undersøge alternativer til at drive de to butikker.

- Vi har gode erfaringer med den pop up-butik, som kommunen havde i Kolding by i december. Vi undersøger også muligheden for dørsalg og netsalg.

Kommer det til at koste stillinger, hvis butikkerne nedlægges?

- Det er noget af det, vi skal undersøge. Det kommer helt an på hvilken løsning, der vælges. Jeg håber, at vi fra forvaltningen kan have et oplæg klar til næste møde i udvalget for socialøkonomi, handicap og hjælpemidler, svarer hun.

Det holdes den 24. april. Medlemmerne af udvalget skal afgøre, om der skal findes en ny forretningsform.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce