Annonce
Vejen

UdviklingVejen: Politikere bør opgradere Kærvej

Det er den - med rødt - skraverede strækning på Kærvej fra krydset ved Ladelundvej og ud til Esbjergvej, som der er ønsker om at få udbygget.
Bestyrelsesformanden i UdviklingVejen, Ole Stubbe, mener, at de overskydende penge fra rampeprojektet ved motorvejen bør investeres i udbygningen af Kærvej mellem Vejen og Brørup.

Vejen: Formanden for UdviklingVejens bestyrelse, Ole Stubbe, har et godt råd til politikerne i Vejen Kommune:

- Invester de overskydende penge fra rampeanlægget ved motorvej E20 ved Vejen i en opgradering af Kærvej ved Ladelund mellem Vejen og Brørup.

Opfordringen kommer i det netop udsendte nyhedsbrev fra UdviklingVejen. Her glæder Ole Stubbe sig over, at infrastrukturen ved Vejen har fået et væsentligt løft gennem den seneste tid. Dels er Skovgårdsvej blevet genåbnet, og dels er de vestvendte motorvejsramper ved Vejen Øst åbnet før tid og endda til en pris, som er halvanden million kroner billigere end budgetteret.

- Derfor vil vi kraftigt opfordre Vejen Byråd til at fremskynde den opgradering af Kærvej, som politikerne har med i kommunens budgetter, tilføjer Ole Stubbe.

Annonce
Jeg bemærkede ved åbningen af motorvejsramperne, at besparelsen ville blive puttet i kommunekassen. Inden pengene begynder at samle mos der, så skal jeg opfordre til, at de 1,5 millioner kroner bruges til at fremrykke investeringen med opgradering af Kærvej.

Ole Stubbe, formand for UdviklingVejen

Projektet er i budgettet

I det budget, som Vejen Byråd vedtog for en måned siden, er der i alt afsat 8,5 millioner kroner til udbygningen af Kærvej. De 500.000 kroner er afsat i 2020, mens der er afsat seks millioner kroner i 2021 og yderligere to millioner kroner i 2022.

I nyhedsbrevet konstateres det, at UdviklingVejens medlemsvirksomheder længe har forsøgt at råbe Vejen Kommune op med problemstillingen. Det er sket både med breve til Vejen Kommune fra de involverede virksomheder, og senest har UdviklingVejens repræsentantskab ved høringen til kommuneplanstrategien i umisforståelige vendinger påpeget behovet.

- Med Eurofins og Brørup vognmændenes vækst har trafikken ved Kærvej udviklet sig fra en stille landevej til en central færdselsåre og omfartsvej med mange lastbiler og farlige trafiksituationer. Som Danmarks mest erhvervsvenlige transportkommune har Vejen Kommune trukket denne investering rigeligt”, påpeger Ole Stubbe.

Formanden tilføjer: - Jeg bemærkede ved åbningen af motorvejsramperne, at besparelsen ville blive puttet i kommunekassen. Inden pengene begynder at samle mos der, så skal jeg opfordre til, at de 1,5 millioner kroner bruges til at fremrykke investeringen med opgradering af Kærvej.

JydskeVestkysten har forelagt opfordringen fra Ole Stubbe for borgmester Egon Fræhr:

- Vi er os fuldt bevidst om, at der er ønsker om en udbygning af Kærvej, og vi har det også i budgettet. Det ved vi fra UdviklingVejen, og det vi ved fra virksomheder. Så vi ved, at det er påkrævet. Om det kan fremrykkes, må vi se nærmere på, siger Egon Fræhr, som nu vil afvente en egentlig henvendelse.

Vigtig trafikåre

Ved elektrificering af jernbanen blev en række broer og tunneller sløjfet og opgraderet. I den forbindelse blev Kærvej prioriteret som en vigtig trafikåre til den positive erhvervsudvikling i Ladelund og Brørup.

Tunnelen ved Kærvej blev udvidet, og vejen er blevet en attraktiv omfartsvej, der skåner Brørup for mange busser og lastbiler. Det er dog kun tunnelen og et kort vejstykke ved jernbanen, der er opgraderet. Den resterende del af Kærvej fremstår ifølge UdviklingVejen som en ældre landevej, der er forstærket med lidt stabilgrus i rabatten.

Formanden for UdviklingVejen, Ole Stubbe, mener, at de overskydende penge fra projektet med motorvejsramperne passende kunne investeres i opgraderingen af Kærvej. Arkivfoto: Orla Lund
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Annonce