Annonce
Danmark

Uimodståelig "Annie Get Your Gun"

Maria Lucia Heiberg Rosenberg har stemmen og det dramatiske talent til at spille den uimodståeligt naive og snarrådige Annie Oakley. Foto: Miklos Szabo

På Det Ny Teater brillerer Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Carsten Svendsen i Daniel Bohrs legende og kærlige instruktion.

Musical: "Annie Get Your Gun" er en musical i mesterklasse. I Det Ny Teaters opsætning - og med Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Carsten Svendsen som det perfekte match - bliver forestillingen en eksplosion af musik, sang, dans og scenografi.

Rammen er en cirkusmanege, hvor orkestret troner over manegen, og tilskuere er bænket på selve scenen. Her bliver historien om Annie Oakley og Frank Butler genopført som et nøje orkestreret show i showet.

Musicalen om de to mesterskytter og rivaler, hvis ærekærhed og stolthed står i vejen for deres kærlighed, er siden urpremieren i 1946 blevet filet til, senest i 1999. Uden den nænsomme opdatering ville den originale morale virke antikveret, men nu er clouet, at Annie i forsøget på at få ram på en mand heldigvis ikke ender med at erstatte geværet med et forklæde. Og at Frank, da det gælder, vælger at undertvinge sit vinderinstinkt, som en cadeau til sin elskede og ligeværdige partner.

Det er en fornøjelse, at det 15 mand store og uhyre velspillende orkester kun er diskret forstærket. Det sikrer et behageligt lydniveau, som sammen med Per Engströms usvigeligt sikre direktion fremhæver musikkens særlige Irving Berlinske elegance.

Scenografen Paul Farnsworth har skabt den perfekte cirkusillusion, men det er de flamboyante kostumer, som i stof- og mønstersammensætning minder om Versaces storhedstid, der gør opsætningen til et overdådigt sanse- og farveorgie.

Annonce

Om forestillingen

"Annie Get Your Gun"fem stjerner

Det Ny Teater, København, torsdag 21. september: "Annie Get Your Gun". Musical af Irving Berlin, Herbert & Dorothy Fields og Peter Stone. Iscenesættelse: Daniel Bohr. Scenografi: Paul Farnsworth. Kapelmester: Per Engström.

Medvirkende: Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Carsten Svendsen, Flemming Krøll, Asger Reher, Kim Hammelsvang og Anne Suppli samt ensemble og et 15-mands orkester.

Forestillingen varer små tre timer og opføres sidste gang 17. december.

Paul Farnsworths farvestrålende scenografi og kostumer gør "Annie Get Your Gun" til en sansemættet oplevelse. Foto: Miklos Szabo

Hjerte af guld

Men det er udenomsstaffage, for det er Daniel Bohrs utvungne og letflydende iscenesættelse, der får "Annie Get Your Gun" til at danse sig ind i min hjertekule.

Ikke mindst i hovedrollerne fornemmer man Bohrs stilsikre og kærlige instruktion. Maria Lucia Heiberg Rosenberg er rørende, sjov og uimodståelig som Annie, der udvikler sig fra en skrubsak af en skydegal drengepige til en - tilsyneladende - lady. For det herlige ved Maria Lucias Annie er, at hun bevarer sin snusfornuft, snarrådighed og humor. Uanset hvor mange medaljer, man hænger på hende, ændrer hendes klangbund og hjerte af guld sig ikke. Og så har Maria Lucia aldrig været bedre syngende end nu.

Carsten Svendsen er lige så velvalgt som Frank Butler, skydehelten fra Buffalo Bill's Wild West Show, der skruer op og ned for charmebøffen og kynikeren, alt efter hvad der bedst betaler sig. Med en usvigelig sikker sans for at forstørre de komiske sider ved den selvfede førsteelsker bliver Svendsens Butler en befriende jordbunden figur. Men Carsten Svendsen skal også roses for sin ubesværede og alt andet end musical-konforme sangstemme.

Overgår sig selv

Naturligvis er der kælet mest for de to hovedpersoner, men Bohr insisterer på, at hver karakter får sin velfortjente plads. Flemming Krølls Buffalo Bill er en velmenende spradebasse, og Asger Rehers Sitting Bull er en sindig og snu strateg. Kim Hammelsvangs iltre manager og Anne Supplis intrigante pebermø klæder hinanden. Og teenagerne Winnie og Tate, hvis kærlighed i modsætning til Annie og Franks fra første sekund er ukompliceret og betingelsesløs, bliver fint og indtagende spillet af Maria Corydon og Mikkel Moltke Hvilsom.

Med en raffineret, underholdende, smittende musikalsk og helt igennem afvæbnende udgave af historien om bondetøsen og cirkushelten overgår Det Ny Teater endnu en gang sig selv.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Nye tegn på jødehad er skændige

I disse dage er det 81 år siden den uhæmmede ondskab blev sluppet løs, da nazisterne og deres medløbere angreb jødiske synagoger, forretninger og hjem. Cirka 600 værgeløse mennesker blev myrdet i perioden mellem den 7. og den 13. november, mens omkring 30.000 blev sendt i koncentrationslejre som optakt til en forfølgelse, der senere blev uendelig meget værre med seks millioner myrdede jøder i den tysk kontrollerede del af Europa. Men en af de sørgeligste og mest tåbelige fordomme, nemlig antisemitismen, lever stadig – også her i Danmark. Således kan Randers Amtsavis berette, hvordan flere end 80 gravsteder på byens jødiske begravelsesplads natten til søndag blev skændet med maling og klistermærker i form af gule davidsstjerner med påskriften ”Jude”. Denne stjerne blev forfølgelsens symbol for ofrene, der var tvunget til at bære tegnet på deres religiøse tilhørsforhold fra 1941 og indtil deres død eller for de få heldiges vedkommende frem til krigens afslutning. Samme afskyelige klistermærke er også blevet placeret på postkassen foran en jødisk families bopæl i Silkeborg. Blandt antisemitismens mange fædre er uvidenhed, fordomme og banal trang til at gøre andre mennesker ondt. For rationelt tænkende mennesker er fænomenet derfor uforståeligt. I Danmark har der levet jøder i hvert fald siden 1600-tallet og måske endnu længere tilbage. Siden 1814 har jøderne haft nøjagtig de samme rettigheder som alle deres øvrige danske landsmænd og er en fuldt integreret del af vores fælles fædreland. Naturligvis har jødiske danskere ydet enorme bidrag til dansk kultur, videnskab og økonomi. Men reelt er der ingen grund til specielt at fremhæve den dansk-jødiske histories stjerner. Vores indbyggere med jødisk baggrund bidrager uanset deres position til vores samfund ganske som alle andre danskere. Og uanset religiøs baggrund har alle danskere ret til et liv i frihed og tryghed. Disse fornyede tegn på jødehad er ganske enkelt skændige.

Annonce