Annonce
Erhverv

Ungt rejsebureau forudser fordobling af omsætning

Rasmus Kirketerp og Wendie Pedersen driver rejsebureau fra privaten i Trelde. De regner med at nå en rekordomsætning i 2019. Arkivfoto: Michael Svenningsen
Tre år gammelt rejsebureau med fokus på eksotiske rejser forventer rekordomsætning i 2019.

Trelde: Rejsebureauet Caribia Travels ApS har store forventninger til omsætningen for 2019. Indehaverne, kæresteparret Rasmus Kirketerp og Wendie Pedersen, har siden 2017 drevet bureauet fra Trelde, med en kort afstikker til Vejle med kontor og ansatte.

- Efter at være gået tilbage til kun at være to personer eksploderede vores omsætning. Da vores regnskab er periodiseret i forhold til afrejsedato, så betyder det, at vi i 2019 kommer til at få et rekordår med en omsætning i omegnen af 20 millioner kroner. Vi giver os selv plads til at teste nye ideer, og vi er ikke bange for at fejle. Vi fokuserer på det positive, som eksempelvis vores egenkapital, som igen i 2018 øges til trods for, at firmaet 31. januar 2018 kun var to og et halvt år gammelt. Vi glæder os til at kunne fremvise endnu et flot resultat for 2019, fortæller Rasmus Kirketerp.

Ifølge årsrapporten for 2018 var omsætningen i 2017 9,5 millioner kroner og i 2018 10,7 millioner kroner. Selskabets bruttofortjeneste er gået lidt ned fra 1,2 millioner kroner til 1,1 millioner kroner i samme periode. I samme periode er egenkapitalen vokset fra 50.219 kroner til 91.379 kroner.

Annonce

Stolte af størrelsen

Parret er også glade for igen at have skabt et overskud i firmaet.

- Vi er ekstremt stolte af at have genereret endnu et overskud til trods for, at vi i 2018 blandt andet investerede i et omfattende og omkostnings-tungt back office-system, siger Rasmus Kirketerp.

Det har været medvirkende til, at overskuddet i 2018 var på 53.000 kroner før skat, rundt regnet 300.000 kroner mindre end året før.

- Ved at undgå kontorleje og ansatte kan vi i stedet fokusere på at skræddersy kvalitetsrejser til den skarpeste pris på markedet. Det giver samtidig frihed til at kunne arbejde, hvor og hvornår det passer os. Det er uvurderligt for os. Siden vi startede Caribia Travels, har vi lært utrolig meget og lærer stadigvæk hver dag. Vi har altid været 100 procent tro mod vores koncept. Vi har en kreativ tilgang til hver enkelt opgave og er stolte af at være et lille rejsebureau på blot to personer, fortsætter han.

Hjemmeside er vigtig

Det fungerer godt for parret at arbejde hjemmefra.

- Vi har 180 graders panorama-udsigt over Vejle Fjord, og når vi arbejder 16-18 timer hver dag, giver udsigten fornyet energi selv på regnfulde dage. Vi kan sænke skuldrene, og er der brug for en lille pause, kan vi gå en tur langs stranden eller blot åbne døren og lytte til beroligende bølgeskvulp, lyder det.

For Caribia Travels, der altså ikke har et større kontor centralt placeret et sted, er firmaets hjemmesider ekstra vigtige.

- Vores hjemmesider er vores ansigt udadtil. Derfor er vi godt i gang med at udviklingen af et spritnyt design og masser nye features, fortæller Rasmus Kirketerp.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Grebet i luften: En køn historie

Tilbage i 1990erne undersøgte danske forskere hvilken voksen, der havde størst betydning i et barns liv. Måske til irritation for ligestillingsfrontkæmperne tronede mor øverst på soklen og sikkert med et guddommeligt lys i baggrunden. Herefter fulgte yndlingspædagogen i børnehaven, legekammeraterne, og så fremdeles nedad på ranglisten, indtil far dukkede op. På samme plads som tilfældige bekendte af familien og naboens kat. Det var en værre historie, og siden har mange mænd oppet sig gevaldigt og lært at gå med babysele, ja nogle har strammet sig virkelig an og fået en fødselspsykose. Ellers også hænger det måske sammen med, at begreberne familie og far og mor er blevet mere elastiske størrelser, hvilket kan give udviklende samtaler på legepladsen: - Hvem er den dame der? - Det er min mor. - Hvem er så damen ved siden af? - Det er min far. Endelig er der dem, der helt undgår konflikten om far og mor ved at introducere udtrykket en forælder. Smag på ordet. En kønsneutral sutsko. Men det passer måske godt til en tid, da køn er i vælten og noget man vælger, lige som man vælger skjorter fra bøjlen. På Facebook kan man efter sigende vælge mellem 71 køn. Det kan selvfølgelig give beskæftigelse på de lange vinteraftener – lidt lige som at lægge puslespil med 1500 brikker - men jeg ikke er sikker på, at jeg har lyst til at tænke på, hvordan nummer 71 ser ud. Hvordan er det endt der? Og hvornår kommer fænomener som ”mors dag ”og ”fars dag” under beskydning? For det ligner strengt taget en kønsstereotyp af de værre. Man kunne med held – det ville også være meget rationelt – finde det svenske udtryk ”hen” frem. Så kan man slå de to dage sammen og undgå i hvert fald én tur i butikker: - Værsgo og glædelig hens dag. Jeg er så ikke sikker på, at de kvinder, der havde vænnet sig røde roser og dyr chokolade, vil blive begejstret for en gave af mere neutral karakter. Et kinesisk waterpas til 20 kroner eller hvad man i en anden kønsstereotyp tid ville give som fars dags gave. Tværtimod er jeg ret sikker på, at hammeren ville falde. Men selvfølgelig ikke fars hammer.

Annonce