x
Annonce
Sønderborg

Universe fik den bedste sæson nogensinde

Universe har åbent fra påske til efterårsferien hvert år. Arkivfoto: Kim Holm
Oplevelsesparken Universe slog i år sin egen besøgsrekord. I 2019 besøgte lidt over 139.000 gæster parken på Nordals. Der investeres 17 millioner kroner i parken næste år.

Nordals: 139.163 gæster var i løbet af 2019 på besøg i oplevelsesparken Universe. Det betyder, at sæsonen er den bedste sæson nogensinde for den 14 år gamle park. I 2018 besøgte 128.647 gæster parken, og besøgstallet er vokset med 10 procent fra 2018 til 2019. Oplevelsesparken åbnede sine døre første gang i 2005, og besøgsrekorden var indtil nu sæson 2007, hvor 131.356 gæster besøgte parken.

- Vi er virkelig glade og stolte over at have sat ny sæsonrekord i Universe, men vi er næsten endnu mere tilfredse med, at vi har vækst i besøgstallet for femte år i træk. Igennem de seneste år har vi nemlig arbejdet målrettet med at skabe vækst i besøgstallet ved både at skabe fornyelse i parkens oplevelsestilbud og ved at styrke vores markedsføring, siger administrerende direktør Torben Kylling Petersen. De senere år har parken lagt stor vægt på fornyelse. I 2019 blev der investeret 10 millioner kroner på nye attraktioner som Film Studio, hvor kan gæsterne udforske og lege med filmskabelse og spille overfor skuespillerne fra filmen 'I Krig og Kærlighed' i de originale kulisser, som blev brugt i filmen. Sæbeboblelaboratoriet BubbleLab blev fornyet, og i området Phenomena sættes der fokus på fire naturvidenskabelige fænomener. Konstant fornyelse af parkens aktiviteter er en af de punkter, som de sæsonkort-holderne i Universe peger på som en primær årsag til at købe sæsonkort til parken. I sæson 2019 købte 7880 personer sæsonkort til Universe, hvilket var en stigning på ni procent fra året før.

Annonce

Besøgstal

Oplevelsesparken Universe åbnede i 2005 og havde i mange år et besøgstal på omkring 100.000. Men i 2013 faldt besøgstallet til 75.000. Siden er besøgstallet steget år for år. I sæsonen 2016 besøgte 93.000 parken på Nordals, mens 110.000 besøgte parken i 2017. I 2018 var der 128.647 besøgende. Universe åbner lørdag den 4. april 2020 for den nye sæson.

Renoverer Blå Kube

Væksten i besøgstallet i 2019 er primært skabt af turister og endagsbesøgene i løbet af sommerperioden. Målt over de seks sommerferieuger (ugerne 27-32) steg besøgstallet med 12.000 gæster fra 2018 til 2019. - Vi må bare konstatere, at turismen i Danmark virkelig er i vækst i disse år, men i særdeleshed i Sønderjylland. Det kan jo ses direkte i vores besøgstal, når turisterne i stigende grad tilvælger Sønderjylland som feriedestination, siger Torben Kylling Petersen. Universe forventer igen at øge besøgstallet i 2020, hvor der investeres 17 millioner i parken. Årets store nyhed bliver Den Blå Kube, som bliver centrum for en stor, digital globus. Anette og Jørgen Mads Clausen købte i 2000 Den Blå Kube på verdensudstillingen i Hannover og fik den fragtet til Nordals. Her har den siden 2005 været signatur-bygning i Universe, hvor kuben lærer gæsterne om naturfænomener og naturkræfter. - Til 2020-sæsonen investerer vi i parkens ikoniske midtpunkt, Den Blå Kube. Dugen bliver skiftet, indholdet bliver shinet op, og en helt ny klode tilføjet. Ud over opgraderingen af Blå Kube, vil vi i begyndelsen af det nye år kunne præsentere endnu en ny attraktion, siger Torben Kylling Petersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tønder

Folkets opråb er blevet hørt: Genbrugspladserne genåbner på tirsdag

Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Danmark

Liveblog: Kina advarer om mulig ny bølge af coronavirus

Erhverv

Direktør i vækstfirma er bekymret for at krisen trækker ud: Frygter en halvering af omsætningen

Annonce