Annonce
Sydjylland

USA, Thailand eller Mellemøsten: Snart kan du flyve oversøisk fra Billund Lufthavn

Billund Lufthavns nyudnævnte administrerende direktør, Jan Hessellund, satser benhårdt på at åbne en oversøisk rute fra Billund Lufthavn inden for fire til fem år. Nye flytyper gør målet realistisk, mener han. Foto: André Thorup

Efter at have åbnet europæiske ruter på stribe de seneste år, satser Billund Lufthavn nu på at skaffe mindst én oversøisk rute inden for de næste fem år.

Målsætning: Inden for de næste fem år kan du stige ombord på et fly i Billund Lufthavn og flyve direkte til en fjern destination på et andet kontinent.

Det er nemlig en klokkeklar målsætning at skaffe mindst én oversøisk rute til Billund inden for den nærmeste fremtid, fortæller lufthavnens nye administrerende direktør.

- Det en del af vores strategi, at vi inden for de næste fire til fem år skal skaffe mindst én oversøisk rute, som skal flyve fast mellem os og en destination én til to gange om ugen, siger Jan Hessellund, der overtog chefstolen fra sin forgænger, Kjeld Zacho Jørgensen, den 1. juni i år.

Målet er sat efter en årrække, hvor Billund Lufthavn har fremlagt det ene rekordregnskab efter det andet og åbnet stribevis af europæiske ruter.

- Nu vil vi have hul på det oversøiske rutemarked, for det er vores næste vækstscenarie, siger Jan Hessellund.

Annonce

Nye ruter fra Billund Lufthavn


  • Siden marts 2016 er der åbnet ti nye ruter til forskellige europæiske destinationer fra Billund Lufthavn. Det gælder blandt andet:
  • To daglige afgange til Warszawa med det polske flyselskab LOT.
  • Fire ugentlige afgange til Wien med det ungarsk-polske lavprisselskab Wizz Air.
  • Tre ugentlige afgange til Bergen med det norske regionale flyselskab Widerøe.
  • To ugentlige afgange til den rumænske by Iasi med Wizz Air.
  • Bukarest i Rumænien og Tuzla i Bosnien med Wizz Air.
  • To ugentlige afgange til Berlin med Ryanair.
  • To ugentlige afgange til den polske by Poznan med Ryanair.
  • Lissabon med Primera Air.

Forhandlinger med flyselskaber

Om den kommende oversøiske destination bliver New York, Phuket, Dubai eller noget helt fjerde er ifølge Jan Hessellund ikke afklaret endnu.

- Der er ingen tvivl om, at New York er det nemme bud, fordi det åbenlyst er en meget velbesøgt storby, og fordi vi ved, at mange vestdanskere tager til New York. Men det kunne også være eksempelvis Phuket, hvor vi indtil videre kun har charterflyvninger til, siger han.

Når en lufthavn som Billund skal skaffe nye ruter og destinationer, kræver det, at lufthavnen er i stand til at overbevise flyselskaberne om, at der er et marked for det. Det gælder også, når der er tale om en oversøisk rute, forklarer Jan Hessellund.

- Vi skal gøre det interessant og vise eksempelvis Emirates, at der er et tilpas stort fast marked fra Vestdanmark til Dubai. Det samme gælder for New York og Phuket. Vi holder hele tiden øje, og vurderer hvornår vi er klar til at pitche over for et flyselskab. Måske er vi allerede i gang, men det kan jeg jo ikke sige, siger han.

Nye flytyper

At en oversøisk rute fra Billund Lufthavn overhovedet kan komme på tale, skyldes ifølge direktøren udviklingen af fly og brændstof. Førhen kunne kun de allerstørste jumbojets klare en tur over Atlanten uden stop undervejs, men nu kan også de mindre flys motorer klare en længere flyvetur.

- Norwegian er i gang med at afprøve det fra Irland og England, og forventningen er, at dén generation af motorer og fly også vil kunne flyve fra den vestlige del af Europa til eksempelvis USA, siger Jan Hessellund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vores naboers mismod tiltager konstant

Allerede før første stolpe var sat, skabte det danske vildsvinehegn tysk mismod . Her er det en udbredt opfattelse, at der er tale om en camoufleret grænsemur. Anlægget bliver kædet sammen med den danske indrejsekontrol og skaber hos vores naboer billedet af et land, der ønsker at isolere sig. Nu er hegnet færdig, og alt er meget værre. Det viser sig, at hegnet er en dødsfælde for vildtet. Billeder af kvæstede og dræbte dyr fylder tyske, sociale platforme og traditionelle medier. Selv landsdækkende tv har haft indslag. Med tysk logik er hegnet ubegribeligt. Naboerne påpeger ganske korrekt, at afspærringen ikke er nogen garanti for, at den afrikanske svinepest ikke når vores breddegrader. Vildsvin kan snige sig over i de passager, der er skyldes veje og vandløb. Samtidig er dyrene fremragende svømmere, der let kan krydse Flensborg Fjord. Endelig udgår den største smittefare ikke nødvendigvis fra vildsvin, men fra mennesker. Hvis en inficeret, polsk kødpølse på en eller anden vis havner i danske dyrs fødekæde, er skaden sket. Alle disse indvendinger er ubestrideligt rigtige. Og så må der vel stikke noget andet under, konkluderer førnævnte, tyske logik. Vi er hidtil ikke lykkedes med at forklare, at der i høj grad er tale om en mentalhygiejnisk foranstaltning. Danske landmænd og fødevaresektorens mange ansatte kan sove lidt roligere, fordi der trods alt er rejst en barriere mod smitten. Samtidig sender vi et signal til de udenlandske markeder om, at vi bekymrer os om fødevaresikkerheden. Da dette budskab tilsyneladende er usælgeligt hos vores naboer, kan vi i det mindste begrænse skaden. Derfor er det fint, at der nu træffes foranstaltninger, som skal begrænse faren for yderligere skader på vildt. Men samtidig må det være tilladt at undre sig over, at ingen havde forudset problemet. Så var vi nok stadig blevet stemplet som nationalister. Men vi var i det mindste sluppet for beskyldningen om, at vi slog Bambis mor ihjel.

Danmark

Live: Syv mænd og to kvinder kræves fængslet i terrorsag efter omfattende politiaktion - følg forløbet her

Annonce