Annonce
Indland

Usb-stik og aflytning i taxa er nøgler til terrorsag om droner

-/Ritzau Scanpix
Tre mænd nægter sig i Københavns Byret skyldige i sag om støtte til Islamisk Stat

Et usb-stik i en pung og PET's aflytning af en taxa har givet helt centrale oplysninger i en terrorsag, som handler om indkøb af modelfly, droner og en masse tilbehør til Islamisk Stat.

Det kommer frem mandag i Københavns Byret, hvor sagen mod tre mænd er indledt. De er alle tre 30 år og er af flere medier tidligere omtalt som underviser, cykelhandler og taxachauffør.

Ingen af mændene har villet lade sig afhøre af politiet. Alle har familiemedlemmer på tilhørerrækkerne i retssal 41.

I byretten er den formodede hovedperson i sagen dog fraværende. Basil Hassan er forsvundet. Hans forsvarer, advokat Thorkild Høyer, har taget plads for at repræsentere hans interesser.

Basil Hassan er efterlyst for at have forsøgt at dræbe den islamkritiske journalist og forfatter Lars Hedegaard i februar 2013.

Det var netop politiets undersøgelser af Hassan og hans omgangskreds, som har ført til, at tiltalen om at forsyne Islamisk Stat med droner og andet udstyr er blevet rejst, fortæller den ene af anklagerne, da hun præsenterer sagen for nævninger og dommere.

- Det er ham, der har ønsket de her effekter. Det er helt centralt for anklagemyndigheden at belyse og synliggøre Basil Hassans rolle særligt i IS-regi, siger senioranklager Sidsel Klixbüll.

Basil Hassan blev anholdt i lufthavnen i Istanbul 25. april 2014. Samme dag gik danske betjente i aktion i Brønshøj. Her delte han adresse med den tiltalte, der kaldes underviseren. I hans pung fandt politiet et usb-stik med både slettede og bestående filer.

- Det er primært fundet af dette usb-stik, som danner baggrund for tiltalerejsningen, siger Sidsel Klixbüll - og henviser til underviseren og cykelhandleren.

På stikket er der nemlig filer om en stribe indkøb af droner og andet, som nu står oplistet i anklageskriftet.

Den tredje tiltalte i sagen har været varetægtsfængslet i to år. Det var i hans taxa, at PET optog samtaler.

Ifølge Sidsel Klixbüll og den anden anklager, Kristian Kirk, indtalte taxachaufføren i sin bil beskeder, som via en krypteret tjeneste senere blev sendt til en mand i Bursa i Tyrkiet.

Denne mand er tidligere dømt for at ville begå terror mod Danmark.

- Han er meget sikkerhedsbevidst, bemærker Kristian Kirk om taxachaufføren. For eksempel opdagede han sporingsudstyr, som PET havde installeret i indkøbte dronedele, og fjernede det, oplyses det.

På et tidspunkt blev hans kuffert åbnet og undersøgt diskret af betjente i lufthavnen i Kastrup, da han rejste til Tyrkiet.

Heri lå kvitteringer for køb af dronedele - og såmænd også et eksemplar af den tidligere efterretningschef Jakob Scharfs bog "Syv år for PET", fortæller senioranklageren.

Chaufførens svoger var med i Islamisk Stats droneprogram, og han er for nylig blevet afhørt af PET i Syrien. Her er såvel svoger som søster fængslet.

For nylig har "en af PET's samarbejdspartnere i Syrien" i øvrigt til PET leveret et internt Islamisk Stat-dokument netop om droner. Heri er der også afsnit om fremstilling af forskellige typer bomber og sprængstoffer.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce