Annonce
Kultur

Usexet Dracula-musical: 'Dance of the Vampires' er crazy komik, platheder, sentimentalitet og drama

I krypten under grev Krolocks slot - mellem sarkofagerne - samles hans hof af vampyrer (ensemblet). Foto: Miklos Szabo
"Dance of the Vampires" er fra forfatterens hånd en højtråbende affære, som med sin besynderlige blanding af crazy komik, platheder, sentimentalitet og drama kun kan skuffe.

Anmeldelse: Vampyrindustrien stortrives. Tvetydig seksualitet, underkastelse, dominans og mørkets kræfter fascinerer. På Netflix huserer Claes Bang som en James Bond-agtig Dracula. Senere på foråret præsenterer Aarhus Teater og Den Jyske Opera en musikdramatisk gendigtning af Dracula-myten.

De kommende måneder opfører Det Ny Teater i København "Dance of the Vampires", som siden urpremieren i 1997 har fået status af kultmusical, især i Tyskland. Men hvad det er, der har fået Det Ny Teater til at satse på Michael Kunze og Jim Steinmans besynderlige musicaleksperiment, forstår jeg ikke.

Det virker da også, som om teatret er gået nølende til opgaven. Nok er kostumerne overdådige i deres miks af luksus-goth og farveeksplosiv transsylvansk folklore, men scenografien er ufokuseret, skiftevis ekstravagant og spartansk, og det pæne, men ikke prangende lysdesign bliver suppleret med kluntet skyggeteater og video-sne.

Annonce
At lydniveauet er generende højt og teksterne svære at høre, hjælper ikke på oplevelsen.

Fra anmeldelsen

Elastikken springer

Handlingen er ikke mere gemacht end mange andre musicals, men manuskriptet skøjter rundt mellem parodi, crazy komik, platheder, sentimentalitet og drama, og så langt kan ingen musical-elastik strække sig uden at springe.

I betragtning af, at hovedpersonen, den dystert-lækre, sjæleplagede grev Krolock, prædiker, at menneskes urkraft er det sanseløst syndige og fortærende begær, er musicalen forbløffende uerotisk og lidenskabsløs. Her risikerer ingen at føle deres blufærdighed gået for nær.

Ufarlig rockopera

Siden 1977 har jeg haft en svaghed for Jim Steinmans opulente, symfoniske rock - og Meat Loafs fortolkning af de ekstremt storladne ballader. I "Dance of the Vampires" er Steinman forhippet på at vise, at han ikke er blot endnu en pop-snedker, men som en anden Andrew Lloyd Webber magter det komplekse kompositoriske udtræk. Det, der kunne være blevet en iørefaldende nummermusical, ender som en svulstig, men absolut ufarlig rockopera, hvor alt lyder som løsrevne citater fra sange, man kender, men ikke kan huske, hvad hedder.

At lydniveauet er generende højt og teksterne svære at høre, hjælper ikke på oplevelsen.

Om musicalen

"Dance of the Vampires"

Det Ny Teater, København.

Musical af Michael Kunze og Jim Steinman. Iscenesættelse: Daniel Bohr. Scenografi: Paul Farnsworth. Kapelmester: Per Engström.

Medvirkende: Peter Jorde, Kim Hammelsvang, Jesper Asholt, Monica Isa Andersen, Søren Torpegaard Lund, Julie Steincke og Anders Bilberg m.fl.

Musicalen varer to timer og 35 minutter. Opføres til og med 9. april

Tournesol og Balthazar

Vokalt brillerer musicalveteranerne Peter Jorde og Julie Steincke. Selv når de bliver presset til det yderste, synger de med stort overskud, men jeg er ikke sikker på, at deres stemmer holder til så vild en kraftanstrengelse to måneder endnu.

I første akt har Peter Jorde godt greb om Krolocks mystiske tiltrækningskraft, men efter pausen bliver han, eller rollen, næsten for forpint.

Som vampyr-forskeren Abronsius er Kim Hammelsvang en herlig og rablende blanding af professor Tournesol, Holger Bech Nielsen og professor Balthazar.

Ingen musical uden to unge, lidt anonyme, elskende, og Søren Torpegaard Lund og Monica Isa Andersen er kønt syngende som Alfred og Sarah. Tilmed får Torpegaard en kær dreng ud af den befippede forskningsassistent.

Ved midnatsballet er Sarah det velvillige offer, som lægger hals til grev Krolocks vampyrkys (Monica Isa Andersen, Peter Jorde og ensemblet). Foto: Miklos Szabo

Bowie og Iggy Pop

Jesper Asholt må grave dybt i skuespiller-falckkassen for at få en tilnærmelsesvis vellykket figur ud af den smaskliderlige krovært, mens Charlotte Guldberg, som kromutteren, er henvist til at spæne hændervridende tværs over scenen og kalde på sin datter. Det har hun ikke fortjent.

På den absolutte plusside er Anders Bilberg, som gør Krolocks androgyne søn, Herbert, til en gnistrende blanding af David Bowie, Mick Jagger og Iggy Pop.

Instruktøren Daniel Bohr, der på samme scene netop har haft stor succes med "Spillemand på en tagryg", er gået entusiastisk og professionelt til vampyr-udfordringen, men for ham - og dermed også ensemblet - er det en umulig opgave at få et pjanket og forskruet manuskript til at fænge.

Så når "Dance of the Vampires" skuffer, er det forfatterens skyld - og Det Ny Teaters, som valgte at sætte musicalen op.

Abronsius (Kim Hammelsvang) og Alfred (Søren Torpegaard Lund) vil bore en pæl gennem hjertet på Magda (Julie Steincke). Den nyslåede vampyr, krofatteren Chagal (Jesper Asholt) skjuler sig under bordet. Foto: Miklos Szabo
Peter Jorde har hovedrollen som grev Krolock, vampyrernes ukronede konge. Foto: Miklos Szabo
Alfred forsøger at vriste Sarah fri af vampyrernes magt, men vil hun reddes? Og hvis ikke, er han så parat til at følge hende i stedet? (Søren Torpegaard Lund og Monica Isa Andersen). Foto: Miklos Szabo
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Se billeder og video fra luften: Kolonihaver totalt oversvømmet

Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding

Se læsernes vilde billeder af oversvømmelserne: Her plejer folk at gå og cykle

Kolding

Efter oversvømmelser: Central gade midt i Kolding åbner igen

Annonce