Annonce
Kultur

Usexet Dracula-musical: 'Dance of the Vampires' er crazy komik, platheder, sentimentalitet og drama

I krypten under grev Krolocks slot - mellem sarkofagerne - samles hans hof af vampyrer (ensemblet). Foto: Miklos Szabo
"Dance of the Vampires" er fra forfatterens hånd en højtråbende affære, som med sin besynderlige blanding af crazy komik, platheder, sentimentalitet og drama kun kan skuffe.
Annonce

Anmeldelse: Vampyrindustrien stortrives. Tvetydig seksualitet, underkastelse, dominans og mørkets kræfter fascinerer. På Netflix huserer Claes Bang som en James Bond-agtig Dracula. Senere på foråret præsenterer Aarhus Teater og Den Jyske Opera en musikdramatisk gendigtning af Dracula-myten.

De kommende måneder opfører Det Ny Teater i København "Dance of the Vampires", som siden urpremieren i 1997 har fået status af kultmusical, især i Tyskland. Men hvad det er, der har fået Det Ny Teater til at satse på Michael Kunze og Jim Steinmans besynderlige musicaleksperiment, forstår jeg ikke.

Det virker da også, som om teatret er gået nølende til opgaven. Nok er kostumerne overdådige i deres miks af luksus-goth og farveeksplosiv transsylvansk folklore, men scenografien er ufokuseret, skiftevis ekstravagant og spartansk, og det pæne, men ikke prangende lysdesign bliver suppleret med kluntet skyggeteater og video-sne.

At lydniveauet er generende højt og teksterne svære at høre, hjælper ikke på oplevelsen.

Fra anmeldelsen

Annonce

Elastikken springer

Handlingen er ikke mere gemacht end mange andre musicals, men manuskriptet skøjter rundt mellem parodi, crazy komik, platheder, sentimentalitet og drama, og så langt kan ingen musical-elastik strække sig uden at springe.

I betragtning af, at hovedpersonen, den dystert-lækre, sjæleplagede grev Krolock, prædiker, at menneskes urkraft er det sanseløst syndige og fortærende begær, er musicalen forbløffende uerotisk og lidenskabsløs. Her risikerer ingen at føle deres blufærdighed gået for nær.

Annonce

Ufarlig rockopera

Siden 1977 har jeg haft en svaghed for Jim Steinmans opulente, symfoniske rock - og Meat Loafs fortolkning af de ekstremt storladne ballader. I "Dance of the Vampires" er Steinman forhippet på at vise, at han ikke er blot endnu en pop-snedker, men som en anden Andrew Lloyd Webber magter det komplekse kompositoriske udtræk. Det, der kunne være blevet en iørefaldende nummermusical, ender som en svulstig, men absolut ufarlig rockopera, hvor alt lyder som løsrevne citater fra sange, man kender, men ikke kan huske, hvad hedder.

At lydniveauet er generende højt og teksterne svære at høre, hjælper ikke på oplevelsen.

Om musicalen

"Dance of the Vampires"

Det Ny Teater, København.

Musical af Michael Kunze og Jim Steinman. Iscenesættelse: Daniel Bohr. Scenografi: Paul Farnsworth. Kapelmester: Per Engström.

Medvirkende: Peter Jorde, Kim Hammelsvang, Jesper Asholt, Monica Isa Andersen, Søren Torpegaard Lund, Julie Steincke og Anders Bilberg m.fl.

Musicalen varer to timer og 35 minutter. Opføres til og med 9. april

Annonce

Tournesol og Balthazar

Vokalt brillerer musicalveteranerne Peter Jorde og Julie Steincke. Selv når de bliver presset til det yderste, synger de med stort overskud, men jeg er ikke sikker på, at deres stemmer holder til så vild en kraftanstrengelse to måneder endnu.

I første akt har Peter Jorde godt greb om Krolocks mystiske tiltrækningskraft, men efter pausen bliver han, eller rollen, næsten for forpint.

Som vampyr-forskeren Abronsius er Kim Hammelsvang en herlig og rablende blanding af professor Tournesol, Holger Bech Nielsen og professor Balthazar.

Ingen musical uden to unge, lidt anonyme, elskende, og Søren Torpegaard Lund og Monica Isa Andersen er kønt syngende som Alfred og Sarah. Tilmed får Torpegaard en kær dreng ud af den befippede forskningsassistent.

Ved midnatsballet er Sarah det velvillige offer, som lægger hals til grev Krolocks vampyrkys (Monica Isa Andersen, Peter Jorde og ensemblet). Foto: Miklos Szabo
Annonce

Bowie og Iggy Pop

Jesper Asholt må grave dybt i skuespiller-falckkassen for at få en tilnærmelsesvis vellykket figur ud af den smaskliderlige krovært, mens Charlotte Guldberg, som kromutteren, er henvist til at spæne hændervridende tværs over scenen og kalde på sin datter. Det har hun ikke fortjent.

På den absolutte plusside er Anders Bilberg, som gør Krolocks androgyne søn, Herbert, til en gnistrende blanding af David Bowie, Mick Jagger og Iggy Pop.

Instruktøren Daniel Bohr, der på samme scene netop har haft stor succes med "Spillemand på en tagryg", er gået entusiastisk og professionelt til vampyr-udfordringen, men for ham - og dermed også ensemblet - er det en umulig opgave at få et pjanket og forskruet manuskript til at fænge.

Så når "Dance of the Vampires" skuffer, er det forfatterens skyld - og Det Ny Teaters, som valgte at sætte musicalen op.

Abronsius (Kim Hammelsvang) og Alfred (Søren Torpegaard Lund) vil bore en pæl gennem hjertet på Magda (Julie Steincke). Den nyslåede vampyr, krofatteren Chagal (Jesper Asholt) skjuler sig under bordet. Foto: Miklos Szabo
Peter Jorde har hovedrollen som grev Krolock, vampyrernes ukronede konge. Foto: Miklos Szabo
Alfred forsøger at vriste Sarah fri af vampyrernes magt, men vil hun reddes? Og hvis ikke, er han så parat til at følge hende i stedet? (Søren Torpegaard Lund og Monica Isa Andersen). Foto: Miklos Szabo
Annonce
Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce