Annonce
Trekantområdet

Utraditionelt samarbejde: Radikalt byrådsmedlem med flere kasketter bakker Thulesen Dahl op

Det Radikale Venstre, som Torben Elsig-Pedersen repræsenterer i Vejle Byråd, stod sammen med Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti bag Togfonden i 2014, hvor planerne om Billundbanen var inkluderet. Arkivfoto: Mette Mørk
Det er ærgerligt, at Billundbanen i så høj grad er blevet koblet sammen med Dansk Folkeparti, mener Torben Elsig-Pedersen (R). Både hans parti, SF og Enhedslisten har sammen med Dansk Folkeparti meldt sig ind i kampen for Billundbanen, der ellers er blevet sløjfet i regeringens udspil til en ny trafikaftale.

Gadbjerg: Det er langt fra hver dag, at Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti står på samme politiske side. Det ved Torben Elsig-Pedersen (R) godt, men i diskussionen for og imod en kommende Billundbane har partierne fundet fælles fodslag.

Både Torben Elsig-Pedersens partifæller på Christiansborg, SF og Enhedslisten, har meldt ud, at de fortsat bakker projektet op, selvom regeringen ikke har den med i sit udspil til en ny trafikaftale.

For nyligt efterlyste Kristian Thulesen Dahl (DF) lokale stemmer, var klar til at slås for banen. I den forbindelse er Torben Elsig-Pedersen en af de personer, han kan læne sig op ad. Som byrådsmedlem, bestyrelsesmedlem i Billund Lufthavn og beboer i Gadbjerg - byen der er udpeget som muligt forbindelsessted, har Torben Elsig-Pedersen beskæftiget sig med planerne om en jernbane til lufthavnsbyen i mange år.

Annonce

Ligesom Kristian Thulesen Dahl (DF) ærgrer han sig over, at Billundbanen i høj grad er blevet gjort til Kristian Thulesens Dahl og Dansk Folkepartis projekt.

- Det er ikke så ofte, at en radikal roser Dansk Folkeparti, men det er korrekt, at de bragte den ind i Togfonden, men nu har jeg siddet i byrådet i 11 år, og gennem alle årene har det også været en mærkesag for mig at genåbne et trinbræt i Gadbjerg. Længere tilbage tror jeg, at det var Radikale og SF, der i amtsrådet fik skrevet ind, at man skulle undersøge en bane til Billund, så det er ikke udelukkende en Dansk Folkeparti-bane, siger Torben Elsig-Pedersen.

De afledte effekter

I udspillet til en ny trafikaftale har regeringen skrottet ideen om banen, fordi den ikke giver ”nogen væsentlig forbedring for passagererne i forhold til den nuværende busløsning” og har ”et betydeligt negativt samfundsøkonomisk afkast”. Også flere trafikforskere har ytret, at banen vil give underskud, men Torben Elsig-Pedersen mener ikke, at tallene, der ligger til grund for de vurderinger, er retvisende.

Blandt andet tages der ikke højde for, hvor stort et potentiale, der er i at skabe en kollektiv togforbindelse til lufthavnen, der forventer at kunne bidrage endnu mere til landets samlede økonomi de kommende 20 år.

- Der er lavet en stor strategiplan for antallet af passagerer i 2040. Det kan være, den bliver skubbet et år eller to på grund af corona, men i 2019 var der 3,7 millioner passagerer, og i 2040 er det realistisk, at det tal kommer op på syv millioner, hvilket vil afspejle sig direkte i den effekt, lufthavnen har på samfundsøkonomien.

- Det kan godt være, vi bare tænker på, at det er fedt, at vi kan rejse ud i verden én gang om året, men der er også en stigende interesse for at komme den anden vej. Det giver eksport, og virksomheder er også afhængige af gode forbindelser. Sådan nogle ting er ikke regnet ind i modellerne, når folk siger, det ikke er samfundsmæssigt rentabelt. Tænk, hvilket samfund vi ville have, hvis man ikke havde turdet investeret i infrastruktur de sidste 100 år, siger Torben Elsig-Pedersen.


2019 var der 3,7 millioner passagerer, og i 2040 er det realistisk, at det tal kommer op på syv millioner.

Torben Elsig-Pedersen (R), byrådsmedlem og bestyrelsesmedlem i Billund Lufthavn


Annonce

Håber på afklaring

Torben Elsig-Pedersen mener, det er oplagt, at der skal være en togforbindelse til lufthavnen, der er Danmarks næststørste.

- Det er også relativ bred opbakning til det i befolkningen. I den undersøgelse, som lufthavnen har fået lavet, har man spurgt, om folk synes, det er en god ide. Her svarer 60 procent, at de er positivt stemt. Kun syv procent er negativt stemt.

Uanset hvordan de igangværende forhandlinger ender, håber Torben Elsig-Pedersen, at beboerne langs de mulige linjeføringer snart får afklaring.

- Jeg tænker, det må være helt forfærdeligt at bo langs sådan en linjeføring. Folk bliver stavnsbundet og ved ikke, om de skal investere i deres bygninger eller landbrug. Jeg synes faktisk ikke, at man politisk kan være det bekendt, at man er så længe om at tage en beslutning, så det ville være rigtig godt at få taget en beslutning nu, siger han.

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Der er lige nu ekstrem lang kø til vaccinetider: 83-årige Henning prøvede tre dage forgæves at få tid til tredje stik

Annonce
Annonce
Annonce
Sønderborg

Se video med unges opråb: Send ikke vores ven i døden

Esbjerg For abonnenter

Manglen på dagplejere er tæt på at være i konflikt med reglerne: Så mange har kommunen ansat siden september

Livsstil

Havemandens julebord kan ikke overdrives: Jul og stearinlys går hånd i hånd for Claus Dalby

Aabenraa

Fik 10-årig til at blotte sig og røre ved sig selv: Politiet fandt enorm mængde børneporno hos dømt 72-årig

Heunicke havde håndskrevne noter fra nøglemøde med i Minkkommission

Erhverv For abonnenter

Ramt af aflysninger: Corona barberer antallet af kuverter til firmajulefrokoster ned fra 1200 til 200

Kolding

Feltet af arkitekter snævrer ind: Se de fem firmaer som skal forvandle Designskolen i Kolding

Haderslev

Fumlebilist blev effektivt stoppet: 71-årig mand tog en bilists nøgler i et vejkryds

Støtteparti indkalder statsminister til hasteforespørgsel: Sundhedsvæsen har brug for redningspakke

Aabenraa

85-årig spøgelsesbilist mister bilen: Kørte forkert og foretog U-vending på motorvejen

Navne For abonnenter

Borgmesteren med de rappe replikker fik tak: Mange mødte op for sige farvel til Geil

Esbjerg

Se billederne: Danmarks hyggeligste juleby vækkede den hæse mand med skægget

Annonce