Annonce
Indland

Vægt og acceleration kan overraske ældre elcyklister

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Elcyklens vægt og fremdrift kan ifølge havarikommission være årsag til flere ulykker blandt ældre elcyklister.

Der sker stadig flere ulykker med elcykler, og især midaldrende og ældre er overrepræsenteret i statistikkerne.

I 2018 var over halvdelen af dem, der kom til skade på elcykler, over 55 år, skriver Danmarks Statistik.

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har undersøgt 20 alvorlige ulykker med elcykler.

12 af elcyklisterne var 65 eller derover, og det var især de ældres alder kombineret med elcyklens egenskaber, som var årsager til ulykkerne.

- I vores dybdeanalyse kan vi se, at elcyklens egenskaber og ekstra vægt kan forværre problemerne for ældre elcyklister, siger Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen.

En elcykel er op til 8-12 kilo tungere end en almindelig cykel, og den kan være sværere at holde ved standsning og igangsætning.

- En elcykel er rigtig god til at hjælpe med ekstra fremdrift, men den kan forstærke problemer for eksempel med balance, standsning og igangsætning, som i forvejen måske er problematiske for ældre, siger Mette Fynbo.

Derfor har kommissionsformanden nogle anbefalinger til ældre, der står foran at skulle købe en elcykel:

- Vi kan se, at det gør en forskel, om elcyklen er forhjulstrukket eller har en centermotor.

- En centermotor følger den måde, du selv cykler på. Især til de ældre er det lidt bedre og gør, at man er stabil på cyklen og ikke kommer ud af balance, siger Mette Fynbo.

Men elcyklen er ikke altid det bedste alternativ, og derfor er det vigtigt at søge rådgivning, siger hun.

- Generelt er det godt og sundt at cykle. Men hvis man er oppe i årene og gerne vil have en elcykel, så er det afgørende, at man kan holde balancen, og at man har lidt muskelstyrke. Ellers er elcyklen ikke en fordel, siger Mette Fynbo.

I de ulykker, som kommissionen har undersøgt, har man ikke kunnet påvise, at elcyklernes hastighed udgjorde et problem.

De fleste elcyklister kørte enten med lav fart i forbindelse med en svingmanøvre eller med en hastighed svarende til det, de ville have kørt på almindelig cykel.

For de andre trafikanters vedkommende var problemet snarere, at de var uopmærksomme og derfor helt overså elcyklisterne.

/ritzau/

Annonce
Analyse fra Havarikommissionen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Kolding

Død mand blev glemt i sin lejlighed: Ingen vil tage ansvaret

112

Mand straffet for at kaste med sin hund

Annonce