Annonce
Læserbrev

Vækst og arbejdspladser ikke dyre lejligheder

Læserbrev: Esbjerg havn har eksisteret i over 150 år, havnen har altid været en stor drivkraft for Esbjergs udvikling og dette skal vi ikke ødelægge med boliger på havnen. Vi skal tvært imod sørge for, at havnen stadigvæk kan være en drivkraft, når vi snakker vækst, beskæftigelse og udvikling i det syd og vestjyske område.

De første 250 meter havnekaj i Esbjerg stod færdig i 1874 og på samme tid som havnen opstod, kom jernbanen til byen, der havde cirka 400 indbyggere. I de efterfølgende år voksede Esbjerg havn og blev en af Danmarks vigtigste havne til både import og eksport.

Det var også i disse år, at fiskeriet voksede som erhverv og i løbet af de næste 25 år voksede Esbjerg til over 13.000 indbyggere og blev Vestjyllands vigtigste købstad. Fiskeriet var toneangivende indtil 1980’erne, hvor det store olieeventyr startede for Esbjerg. I dag er olieindustrien på retur, imens Esbjerg har udviklet sig til den vigtigste vindmøllehavn i verden. Det har været meget kendetegnende for Esbjerg, at både byen og havnen altid har været omstillingsparate og har været i stand til at følge med udviklingen inden for industrien.

Vi mener, at vi skal værne om og ikke skabe usikkerhed for de virksomheder, der investerer i Esbjerg. Der er allerede nu virksomheder, som kraftigt advarer om, at de går glip at investeringer, fordi der er uklarhed om, hvorvidt der åbnes op for boligbyggerier på havnen, samt hvilken indflydelse det får for virksomhederne på havnen.

Det hele handler i bund og grund om, at nogen vil bygge liebhavereboliger på havnen for de mest velhavende, hvilket vi er meget imod. For hvis Esbjerg Havn forsat skal være en vækstmotor, skal det være en erhvervshavn, og vi vil hellere skabe vækst og arbejdspladser for Esbjerg end dyre lejligheder med havneudsigt.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Team Esbjerg

På toppen af karrieren - Team Esbjergs Estavana Polman scorer fornem pris

Annonce