Annonce
Indland

Trafikkaos på Fyn: Vejen er opløst efter lækket diesel - spærrer motorvej i timevis

Vejbanen er opløst af dieselolie. Motorvejen over Fyn i timevis spærret mellem afkørsel 58 a og 58 b i østgående retning.

En lastbil med 21.000 liter dieselolie er slået læk og skaber lørdag morgen og formiddag store problemer på motorvejen over Fyn ved Middelfart mellem afkørsel 58a og 58 b.

Ifølge Fyns Politi er der ikke sket personskade ved uheldet, der skete kl. 7.25, men en kort overgang var motorvejen helt spærret i begge retninger. Klokken 8 blev der igen åbent i vestlig retning, mens sporet i østgående retning klokken 10.45 stadig er spærret. Det skyldes ifølge politiet, at vejbanen er opløst af dieselolien, så granulat har løsnet sig, og den slags tager tid at retablere.

- Vi skulle lige have overblik over, hvad der lækkede, hvor farligt det i givet fald var, og hvad omfanget var. Vi ved ikke, hvad der er skyld i, at lastbilen væltede, og vi ved heller ikke endnu, hvornår der er ryddet helt op og åbent i begge retninger, sagde vagtchefen klokken 8 til Fyens.dk.

En senere opdatering fra Fyn Politi angiver, at et eksploderet dæk på lastbilen formentlig er årsag til ulykken.

Fyns Politi opfordrer bilister på vej i østlig retning til at forlade motorvejen og finde alternative veje og oplyser, at hjemmeværnet bliver sat ind i Middelfart.

Annonce
Foto: Local Eyes
Foto: Local Eyes
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce