Annonce
Sydjylland

Værft hiver stor ordre i land: Hvide Sande Shipyard skal bygge skib til 170 millioner kroner

Der er udsigt til masser af arbejde på Hvide Sande Shipyard, der netop har vundet en ordre med at bygge et nyt kontrolskib for Fiskeristyrelsen. Det nye fartøj ventes at blive taget i drift i 2022. Arkivfoto: John Randeris
Fiskeristyrelsen skal have bygget et nyt kontrolskib til en pris på næsten 170 millioner kroner, og det er netop afgjort, at projektet lander hos Hvide Sande Shipyard.
Annonce

Hvide Sande: De knap 200 ansatte hos Hvide Sande Shipyard kan gå på sommerferie i vished om, at der ligger gode projekter og venter i ordrebogen, når arbejdet atter kalder.

Senest har Fiskeristyrelsen således netop besluttet, at byggeriet af et nyt kontrolskib skal finde sted på værftet i Hvide Sande.

Der er tale om en ordre, der beløber sig til 169,8 millioner kroner.

- Det er en stor ordre for os. Vi går ind i det med en formodning om,  at der er en lille smule til overs, når vi er færdige med projektet, siger Carl Erik Kristensen, administrerende direktør hos Hvide Sande Shipyard.

Han tilføjer, at der kommer til at gå et års tid, inden der kommer gang i fysisk udrustningsarbejde på det nye kontrolskib i Hvide Sande, da skroget skal bygges i Østeuropa.

- Det kommer til at passe perfekt i forlængelse af de projekter, vi har gang i nu. Vi har bygget fem hybridfærger og er i gang med en fuldelektrisk færge. Der er også hybrid- og batteriteknologi i kontrolskibet. Det er den vej, vi skal, tilføjer Carl Erik Kristensen.


Det er en stor ordre for os. Vi går ind i det med en formodning om, at der er en lille smule til overs, når vi er færdige med projektet.

Carl Erik Kristensen, administrerende direktør, Hvide Sande Shipyard


Han gør det videre klart, at 'vi er forholdsvis trygge ved at gå ind i det selv om, det er et stort projekt.'

Annonce

Seks værfter bød på det

Det nye skib - der erstatter det nuværende 'Vestkysten' - skal føre kontrol med fiskeriet i Nordsøen og Skagerrak, og skibet ventes at stå klar til drift i forsommeren 2022.

Efter første etape af udbudsprocessen i forbindelse med byggeriet stod det klart, at den store kontrakt ville lande i nettet hos enten Karstensens Skibsværft i Skagen eller hos Hvide Sande Shipyard.

Seks værfter søgte i sin tid om at blive prækvalificerede til projektet, men kun det nordjyske og det vestjyske værft opfyldte alle de opstillede krav til ansøgerne. Ved udvælgelsen blev der lagt vægt på blandt andet erfaring med lignende projekter, værfternes økonomi og en række minimumskrav til eksempelvis arbejdsmiljø og kvalitetsstyring.

Ved udvælgelsen af det vindende tilbud blev der yderligere lagt vægt på, at værfterne kan tilbyde miljø- og klimarigtige løsninger. Ligeledes blev der kigget på afgørende faktorer som kvalitet, bemanding, tidsplan, organisation og pris.

- Jeg er glad for, at vi nu har valgt det værft, som skal bygge Fiskeristyrelsens nye kontrolskib, endda et værft i Danmark med stolte traditioner for godt skibshåndværk. Både Hvide Sande og Karstensens havde rigtigt gode bud på løsning af opgaven, men når Fiskeristyrelsen gjorde regnebrættet op, var Hvide Sande lidt foran, siger fiskeriminister Mogens Jensen (S).

Annonce

Når måske ikke fyraftensøl

I udbuddet af 'Ny Vestkysten' er der også lagt vægt på høje krav til manøvre- og sødygtighed, og at skibet skal kunne håndtere nye kontrolformer i form af blandt andet store droner.

- Vi har nu de bedste forudsætninger for at få bygget et kontrolskib, der både er kontrolmæssigt effektivt og state of the art, når det drejer sig om miljøkrav, støjreducering og energioptimering, tilføjer Mogens Jensen.

Selv om Miljø- og Fødevareministeriet nu officielt har meldt ud, at den store opgave havner i Hvide Sande, gør Carl Erik Kristensen opmærksom, at de andre værfter, der har været med i konkurrencen, har en såkaldt stand still-periode, hvor de kan gå ind og klage over forløbet af udbuddet.

Der kan dermed gå et par uger, inden der ligger en underskrevet kontrakt hos Hvide Sande Shipyard, og derfor er der heller ikke åbnet champagne på værftet.

- Jeg er ikke sikker på, at jeg når hjem til fyraftensøl i dag, siger Carl Erik Kristensen, der hele fredagen er ude på kundebesøg.

De knap 170 millioner kroner, som byggeriet af kontrolskibet løber op i, finansieres delvist af EU-midler fra Den Europæiske Hav- og Fiskeriudviklingsfond.

Ifølge kontrakten har Hvide Sande Shipyard 22 måneder til at bygge skibet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Budskabet er forstået – vistnok

Ribe Esbjerg HH For abonnenter

Fjerde gang var lykkens gang: Ribe-Esbjerg på pointtavlen efter fredagsdrama i Lemvig

Annonce