Annonce
Haderslev

Vaccinationsbøvl: 83-årige Grethe fik kun dut-lyde, når det blev hendes tur

Grethe Clausen fra Starup har de sidste 14 dage et utal af gange forgæves ringet for at få en vaccinationstid til sin mand. Lige, når hun kommer igennem, bliver hun smidt af linjen og det siger dut-dut. Torsdag mistede hun tålmodigheden og bad om hjælp - og så skete der noget. Foto: Connie Bøgwad Schmidt
83-årige Grethe Clausen prøvede i 14 dage forgæves at komme igennem til Region Syddanmarks callcenter for at få en tid til vaccination for sin mand. Hun var tæt på at opgive og ringede så til JydskeVestkysten.

Corona: Der var glæde hjemme hos Grethe og Kai Clausen på Starup Engvej i Starup, da 85-årige Kai 12. februar fik brev om, at nu var det hans tur til at få den længe ventede corona-vaccination.

Glæden blev dog hurtigt vendt til frustration og lettere fortvivlelse. 83-årige Grethe kunne simpelthen ikke komme igennem til en person i den anden ende i regionens callcenter på nummer 9944 0717 for at bestille tid til Kais vaccinationer. Hver gang, hun var nummer to eller et i køen, blev hun smidt af linjen. Hun har ikke tal på hvor mange gange, hun i de seneste 14 dage har ringet og hvor mange minutter, hun har hængt i røret.

Annonce

Tæt på at opgive

Grethe Clausen er normalt en tålmodig person. Flere gange er hun blevet siddende med dut-lydene i øret i et spinkelt forsøg på måske alligevel at komme igennem. Uden held. Torsdag mistede hun tålmodigheden og ringede til JydskeVestkysten for at få hjælp.

- Jeg er bare så irriteret og frustreret, og efterhånden er vi tæt på at opgive. Til maj fylder jeg 84 år, og så kan jeg begynde forfra, når det bliver min tur. Det er ikke i orden, forklarer Grethe Clausen, der har snakket med venner og bekendte, der via telefon har fået  tider til deres vaccinationer.

Grethe og Kai Clausen savner at give børn, børnebørn og oldebørn et kram. Julen tilbragte de for første gang alene på grund af risikoen for smitte. De har længe glædet sig til, at 85-årige Kai skulle vaccineres. Med bistand fra JydskeVestkysten er det ny lykkedes. Søndag skal han have sit første prik. Foto: Connie Bøgwad Schmidt

Ægteparret har ingen NemID. Andre muligheder end at ringe til callcenteret har de derfor ikke. Grethe Clausen mener, at regionen har grebet invitationerne til ældre i hendes og Kais aldersgruppe helt forkert an:

- Hvorfor har de ikke bare sendt os nogle forslag med tider, så var vi kommet, spørger hun, der længes efter at få en hverdag tilbage med socialt samvær, børn, børnebørn og oldebørn.


For første gang i de 64 år, vi har været gift, holdt vi i år jul helt alene uden vores familie. Det var såmænd hyggeligt nok, men vi savner at se vores børn, børnebørn og oldebørn og at kunne give dem en krammer.

Grethe Clausen, 83 år fra Starup efter telefon-bøvl


- For første gang i de 64 år, vi har været gift, holdt vi i år jul helt alene uden vores familie. Det var såmænd hyggeligt nok, men vi savner at se vores børn, børnebørn og oldebørn og at kunne give dem en krammer, fortæller Grethe, som forklarer, at både hun og Kai hele tiden passer på ikke at blive smittet.

- Søndag så jeg, at Føtex havde nogle gode tilbud. Vi kørte derop, men der var kun to parkeringspladser tilbage, og så sagde jeg til Kai, at han skulle vende bilen. Det kan godt være, at de har gode tilbud, men vores liv er vigtigere. Og vi vil gerne vaccineres. Så nu prøver vi avisen.

Annonce

Vagtcentralchef: - Det er underligt

Det er AMK-vagtcentralen, som står for akut medicinske koordinering - herunder 112-opkald, der  tager imod opringningerne fra borgere, som vil bestille tid til vaccinationer. Callcenteret er bemandet med 15 personer, der mellem klokken 8 og 18 – alle ugens syv dage – er klar til at hjælpe regionens borgere med at finde tider til deres vaccinationer. På nogle tidspunkter er presset større end på andre.

- Generelt er der mest pres på callcenteret om formiddagen. Alene torsdag mellem klokken 8 og 10 ringede 572 borgere, fortæller vagtcentralchef Kim Ahlers for sundhedsområdet og AMK-vagtcentralen.

- Vi har rigtig mange opkald hver dag, og mange kommer fint igennem. Torsdag formiddag var der kun en meget lille kø og 46 sekunders ventetid. Men presset kan variere, og alt efter det skruer vi op og ned på bemandingen, siger Kim Ahlers, der ikke tør udtale sig om et bestemt tidspunkt, hvor det er bedst at ringe.

- Nej, jeg kan ikke love noget. Men nogle gange er der et mønster. Lige efter at invitationerne sidst blev sendt ud, var der et meget højt pres.

Grethe Clausens problemer undrer ham:

- Umiddelbart lyder det mere som en teknisk forklaring end belastning. Hvad der er årsag til det, kan jeg ikke svare på her og nu. Det kan være hos os, det kan være på hendes linje, men vi kigger på det i samarbejde med vores it-afdeling, og så må vi se, om vi ikke kan finde en løsning for parret i Starup, siger han.

Annonce

Hjælpen kom

Få timer efter Grethe Clausens opringning til JydskeVestkysten ser livet denne torsdag meget bedre ud for Starup-parret. Takket være henvendelsen fra JydskeVestkysten har Kim Ahlers nemlig ekstraordinært fået en medarbejder i callcenteret til at ringe den uheldige Grethe Clausen op. Nu har hun langt om længe fået tider til Kais vaccinationer.

- Søndag skal Kai have sin første vaccination i Kolding, og den 4. april den anden og sidste. Vi er meget, meget glade og siger tak til alle, siger Grethe Clausen.

Kim Ahlers glæder sig.

- Vi gør vores bedste og er glade for at få at vide, når noget ikke går, som det skal. Så kan vi få det undersøgt og løst, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Speedway For abonnenter

Gense årets første speedwayløb med kvalifikation til EM og VM

Annonce