Annonce
Esbjerg

Vand, varme og skat: Det bliver dyrere at bo i Esbjerg Kommune i 2020

Hos Din Forsyning forklarer bestyrelsesformand Anders Linde, at den markante stigning i varmeprisen blandt andet skyldes, at kunderne i 2019 har fået tilbagebetalt tidligere års overdækning. Det ophører og gør i sig selv næste års varme otte procent dyrere. Genrefoto: Michael Bager
Er du indbygger i Esbjerg Kommune, eller planlægger du at blive det i 2020, så må du til lommerne. Der er prisstigninger på vej.

Esbjerg Kommune: Indkomstskatten får et nøk opad, og nu varsler Din Forsyning, at priserne på vand og varme også vil stige næste år.

Varmeprisen stiger 10 procent, hvilket svarer til cirka 1076 kroner om året for en standardfamilie, mens udgifterne til vand stiger cirka 70 kroner. Det fælleskommunale forsyningsselskab er dog tvunget til at tage toppen af prisstigningen ved at sænke prisen på spildevand. Den dikteres af Forsyningssekretariatet, der regulerer den danske vandsektor, og resulterer i en besparelse på cirka 313 kroner.

Samles regnestykket er der tale om en prisstigning på i alt 4,5 procent. Det svarer til 830 kroner om året for en standardfamilie i et hus på 130 kvadratmeter med et varmeforbrug på 65,16 gigajoule og et vandforbrug på 130 kubikmeter.

Dertil kommer som nævnt en skattestigning, der ifølge Esbjerg Kommunes økonomiafdeling betyder, at en borger med en gennemsnitlig indkomst på 300.00 kroner vil skulle betale cirka 400 kroner mere i skat om året.

Annonce

Prisændring 2020

For en standardfamilie vil vandregningen blive 2,5 procent dyrere i 2020, mens varmeregninger med en stigning på 10,2 procent når nye højder. Til gengæld falder spildevandsprisen med 6,3 procent.

Sammenlagt er der tale om en prisstigning på 4,5 procent.

Dansk Fjernvarme og DANVA, interesseorganisationen for drikkevands- og spildevandsselskaber, beregnes en standardfamilie som en familie i et hus på 130 kvadratmeter med et varmeforbrug på 65,16 gigajoule og et vandforbrug på 130 kubikmeter.

Derfor bliver varmen dyrere

Hos Din Forsyning forklarer bestyrelsesformand Anders Linde, at den markante stigning i varmeprisen blandt andet skyldes, at kunderne i 2019 har fået tilbagebetalt tidligere års overdækning. Det ophører og gør i sig selv næste års varme otte procent dyrere.

De sidste to procent af prisstigningen skyldes, at forsyningsselskabet netop nu forhandler om en ny varmeaftale – og den forventer han bliver dyrere.

- Vores nugældende varmeaftale med Ørsted udløber med udgangen af 2019, og på baggrund af igangværende forhandlinger forventer vi en prisstigning på varmekøbet herfra. Det er indregnet i næste års varmepris, fortæller Anders Linde og tilføjer:

- Vi vil selvfølgelig gerne undgå prisstigninger. Desværre må vi erkende, at det ikke rækker samlet set i forhold til 2020-forsyningspriserne i Esbjerg Kommune, især fordi varmen bliver dyrere, siger Anders Linde.

Han påpeger, at Esbjergs varmepriser trods stigningen stadig ligger i den lave ende, hvis man kigger på fjernvarmepriserne i hele Danmark.

Ifølge Din Forsyning skyldes de øvrige prisstigningerne blandt andet udgifter til nye vandboringer i Esbjerg og Vittarp ved Varde samt store investeringer i klimatilpasninger. I 2020 bruger Din Forsyning over 200 millioner kroner på at geare kloakkerne stigende mængder nedbør.

Din Forsynings formand, Anders Linde. PR-Foto.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce