Annonce
Varde

Varde beder om hensyn: Vestas vil opstille kæmpe testmøller 185 meter fra kommunegrænsen

De fem testmøller ønskes opstillet mellem Sdr. Bork og Nebel Mærsk i Varde Kommune. Korttegning: Ringkøbing-Skjern Kommune

Vestas ønsker at opstille fem testmøller på hver 180 meter mellem Sdr. Bork og Nørre Nebel. Udvalget for Plan og Teknik i Varde vil have Ringkøbing-Skjern Kommune til at følge de mere strikse Varde-regler.

Nørre Nebel/Sdr. Bork: Det blæser i vest, og som en af verdens største vindmølleproducenter vil Vestas fra Lem fortsat have vind i udviklingen. Derfor ønsker Vestas at opstille fem testmøller på hver op mod 180 meters højde mellem Sdr. Bork og Nørre Nebel. Derudover vil Vestas opstille to målemaster på 130 meter. Projektet ligger i Ringkøbing-Skjern Kommune, men kun 185 meter fra kommunegrænsen til Varde og til Nebel Mærsk, hvor lokale fik afvist opstilling af fire vindmøller i fjor.

Politikerne i Udvalget for Plan og Teknik i Varde Kommune sender derfor et klart signal til Ringkøbing-Skjern Kommune.

- Vi beder om, at Ringkøbing-Skjern vil respektere vores regler for opsætning af vindmøller, siger Preben Friis-Hauge (V), formand for plan og teknik.

Annonce

Vi beder om, at Ringkøbing-Skjern vil respektere vores regler for opsætning af vindmøller.

Preben Friis-Hauge (V), formand for plan og teknik i Varde Kommune

Det sker nu

Da de fem testmøller er over 150 meter høje, er det Miljøstyrelsen, som skal lave en miljøkonsekvensrapport.Ringkøbing-Skjern Kommune har lavet et idéoplæg. Det er kommunen, som skal lave både et kommuneplantillæg og en lokalplan, der muliggør projektet.

Hvis plangrundlaget, der kommer i høring til foråret, falder på plads, så opstilles møllerne i første halvdel af 2020.

Varde-reglen

Han henviser til Varde-reglen, som siger, at 95 procent af naboerne inden for seks gange vindmøllens højde skriftligt skal tilkendegive, at de bakker op om vindmølleprojektet. Det vil her betyde, at inden for 1.080 meter skal der være 95 procents opbakning. Det er ikke tilfældet med det udsendte idéoplæg.

I forbindelsen med projektet skal 19 ældre vindmøller på hver 69 meter tages ned i området. Men ingen gamle vindmøller tages ned i Varde Kommune, som grundlæggende kun kan se på og råbe i vinden.

- Vi kan ikke gøre noget ved det. Vi kan kun appellere til Ringkøbing-Skjern Kommune, siger Preben Friis-Hauge.

At Varde Byråd har indført de nye og mere strikse regler for opsætning af nye vindmøller skal ses i lyset af den splittelse, som ti vindmøller i Ulvemosen og Helle-Biltoft Plantage mellem Næsbjerg og Årre skabte i lokalsamfundet.

Testmøller et must

Politikerne i Ringkøbing-Skjern Kommune har i efterhånden i en del år holdt området syd for Sdr. Bork hen. Flere har vist interesse i at opstille nye produktionsmøller.

Men ifølge John G. Christensen (S), formand for teknik og miljø i Ringkøbing-Skjern Kommune, er det slut på den front.

- Det er ikke, fordi vi mangler vindmøller. Vi har de produktionsmøller, vi skal have, siger John G. Christensen.

Men steder til nye testmøller er et must for Ringkøbing-Skjern Kommune.

Om Varde Kommunes appel siger han:

- Jeg har godt set Varde Kommunes melding. Det indgår helt klar i vores videre sagsbehandling, og det er noget, vi skal tale om.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce