Annonce
Varde

Varde Garten åbner første januar

Manden bag landets største ejendomsmæglerforretning Poul Erik Bech står bag Varde Garten til godt 50 millioner kroner. Bortset fra gastro-pubben så åbner alle andre akviviteter den 1. januar. Arkivfoto: André Thorup

Poul Erik Bech mangler fortsat af finde en forpagter til gastro-pub i Varde Garten. Men pavillonen, orangeriet og boutique-hotellet åbner den 1. januar.

Varde: Hastværk er lastværk. Og for Poul Erik Bech haster det ikke med at få åbnet op for Varde Garten til godt 50 millioner kroner. Varde Garten er byens nye traktørsted med gastro-pub, kunsthave, pavillon, orangeri til handelsboder og boutiquehotel.

Prikket over i'et er landets største udendørs glasværk "Himlen over Vesterhavet," på gavlen ind mod Kræmmerpassagen. Et værk som Poul Erik Bech afslørede den 25. oktober i overværelse af cirka 300 borgere.

Annonce

Mange bookinger

Det har hele tiden ligget i kortene, at Poul Erik Bech vil have en forpagter til gastro-pubben. Selve hjertet i Varde Garten, der som hovedformål har at få langt flere tyske turister fra Vestkysten og ind til Varde by. Men det er endnu ikke lykkedes at finde en forpagter.

- Vi har ikke underskrevet noget endnu, siger Poul Erik Bech.

Han fortæller, at der derimod er gang i de andre tiltag. Lige nu får han mange bookinger på at leje pavillonen til både selskaber, møder og arrangementer.

- Vi åbner den 1. januar og får det til at køre, siger Poul Erik Bech.

Det gælder også for orangeriet til boderne og boutiquehotellet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce