Annonce
Varde

Varde skal være mere poppet og lækker

Cirka 75 borgere for især borgerforeninger, udviklingsråd og grundejerforeninger var mødt op for at give deres besyv med, hvordan Varde Kommune skal udvikle sig de kommende fire år. Foto: Chresten Bergh

I hvilken retning skal Varde Kommune bevæge sig de kommende fire år. Det spurgte byrådet en række borgerne om, da der onsdag aften var borgermøde i Hodde-Tistrup Hallen.

Tistrup: Lige nu springer foråret ud, mens både mennesker og planter suger solens energi til sig. Klar til at vokse. Klar er det nye og spirende Varde Byråd også. Men byrådet vil gerne have noget gødning og spøger borgerne: Quo Vadis. Hvor går du hen?

- Det er noget nyt, vi prøver. Der er måske lidt poppet. En hel fyrtårnskommune gør sig lækker, sagde borgmester Erik Buhl til de cirka 75 borgerne, der onsdag aften var mødt op i Hodde-Tistrup Hallen.

Ikke for at lytte til politikerne, men for at blive hørt om hvilken vej Varde Kommune skal gå de kommende fire år.

- Vi skal tale hinanden op og vise, at vi er stolte over at bo her. Vi skal snakke med hinanden og ikke om hinanden. Vi er udstyret med to ører og en mund. Vi er her for at lytte, lød peptalken fra Erik Buhl.

Derefter blev tilhørerne, der hovedsageligt kom fra borgerforeninger, grundejerforeninger og udviklingsrådene i hele kommunen, delt op i tre grupper for at komme med idéer og synspunkter inden for tre områder. Den hele kommune, fyrtårnet og vækst og bosætning.

Annonce

Det redder ikke noget, at man kan tælle til ti på engelsk og vise på en Ipad, at børnene vokser. Nogle dagplejere sidder og græder. Der er for meget it.

Rikke Eg, Alslev
Fra venstre ses Connie Verndrup og John Jørgensen fra Esbjerg, der nød muligheden for at komme til orde, da de har et sommerhus i Blåvand. I rødt ses Rigmor Beck-Petersen fra Ølgod. Foto: Chresten Bergh

Vi er magtesløse

Og hvis Blåvand fortsat skal været et fyrtårn for turismen, så er der kun en kur ifølge Karin Kristiansen fra Blåvand Borgerforening.

- Det er infrastrukturen, der optager os. Hvad nu, hvis redningsfolkene ikke kan komme frem, spørger Karin Kristiansen og hilser mere end velkommen, hvis det cirka 30 år gamle forslag om en ringvej nord om Blåvand kommer på bordet igen.

Fra Esbjerg møder vi parret Connie Verndrup og John Jørgensen, der har sommerhus i Blåvand. For dem endelig en mulighed for at komme til ordre.

- Vi er lidt magtesløse. Vi kan ikke stemme til kommunalvalget og står lidt udenfor. Så jeg siger min mening, når jeg kan, siger Connie Verndrup, der repræsenterede Blåvand Grundejerforening.

For en gangs skyld - sådan da - var politikernes mund lukket som her Henrik Vej Kastrupsen fra Lokallisten. Foto: Chresten Bergh

Sidder og græder

For mange af de fremmødte er børn og unges muligheder og Danmarks førende turistkommune det, der skal gøre os til et fyrtårn. Et fyrtårn der lyser vidt og bredt, så folk får lyst til at bo i og besøge Varde Kommune.

Og det gøres ifølge Rikke Eg fra Alslev ikke ved den måde, vi i dag griber børnene an i både dagplejen og børnehaven.

- Det redder ikke noget, at man kan tælle til ti på engelsk og vise på en Ipad, at børnene vokser. Nogle dagplejere sidder og græder. Der er for meget it. De glemmer børnene, der har brug for at lære at indpasse sig, sagde Rikke Eg.

Og netop børnene og skolerne er som altid et kardinalpunkt i kommunen og til evig diskussion. Noget som Martha Voss fra Ansager slog ned på i et land med måske Europas længste skoledag.

- Vi snakker den lange skoledag. Men det er skolebussen, der bestemmer, så børnene er så trætte, når de kommer hjem. Når friskolerne kan sætte busser ind, hvorfor kan Varde Kommune så ikke gøre det, sagde Martha Voss om den lange ventetid på bussen.

Ventetid på en lejebolig i hele kommunen optager også rigtig mange.

- Der er flere steder en katastrofal mangel på lejeboliger. Vores bøn til byrådet er, at der skal være lejeboliger i hele kommunen og ikke kun i Varde by. Det er ganske enkelt ikke godt nok, sagde Inga Andersen fra Ølgod Udviklingsråd.

Den 8. maj til byrådsmødet vil der blive samlet op på de mange idéer og forslag til, hvilken vej Varde Kommune skal gå de kommende fire år.

Cirka 75 borgere for især borgerforeninger, udviklingsråd og grundejerforeninger var mødt op for at give deres besyv med, hvordan Varde Kommune skal udvikle sig de kommende fire år. Foto: Chresten Bergh
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Vejen Kommune vinder vigtigt slag om Skovgårdsvej: Har handlet efter bogen

Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Sønderborg

Hør lugtende frø "klakke"

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce