Annonce
Esbjerg

Vejdirektoratet ser på løsning for oversvømmet stitunnel

Det er vanskeligt at cykle under Haderslevvej mellem Lustrup og Ribe med en stitunnel, der flere gange i efteråret har stået i denne tilstand. Nu vil Vejdirektoratet og Esbjerg Kommune se på løsninger for tunnellen. Privatfoto
De mange oversvømmelser af stitunnel under Haderslevvej mellem Lustrup og Ribe skyldes overfladevand fra omkringliggende marker. Vejdirektoratet ser nu på ændret løsning for den regnplagede tunnel.

Ribe/Lustrup: Igen og igen har stitunnellen fra Lustrup til Ribe under Haderslevvej været oversvømmet, så skolebørn og andre bløde trafikanter har måttet passere den stærkt trafikerede Haderslevvej.

Sådan har det været hver eneste år, siden cykelstien og tunnellen blev indviet i januar 2015, og i år har store regnmængder endnu engang medført, at tunnellen har stået under vand flere dage i træk.

Hos Vejdirektoratet, der sammen med Esbjerg Kommune er ansvarlig for tunnelen, er man godt klar over, at der er en udfordring i den våde tid.

- Vi har fået utroligt meget vand i den seneste tid, og det påvirker den slags steder, hvor der er meget vand i jorden i forvejen. Området på den sydlige side af tunnelen er meget vådt, og der skal ikke meget vand til, før vandet på de omkringliggende arealer svømmer over og ligger sig i tunnellen, siger ingeniør hos Vejdirektoratet, Anita Rosen Danielsen.

Annonce
Tunnelen under Haderslev var i denne uge atter oversvømmet og spærret - hvilket er sket mange gange de seneste år. Foto: René Aunsbjerg Fogh

Ekstremt

Hun forklarer, at der normalt er en pumpe, der sørger for at holde tunnellen tør, men den kan ikke følge med, når der kommer så meget vand fra de omkringliggende arealer.

- En pumpe, der normalt kun er dimensioneret til at tage vand, der falder på en cykelsti, kan ikke følge med i disse ekstremsituationer, og derfor vurderer jeg, at det er vandet fra de omkringliggende arealer, der er årsagen til problemet. Vi vil sammen med Esbjerg Kommune finde en løsning, som muligvis kan være at lave en form for ”barriere” for vandet eller eventuelt støbe en højere kant på tunnelvæggen for at forhindre, at overfladevandet ikke strømmer ned i tunnelen, siger Anita Rosen Danielsen.

Vejdirektoratet og Esbjerg Kommune vil nu gå i yderligere dialog omkring problematikken. Erfaringer fra Haderslevvej kan sandsynligvis også bruges på hovedvej A11 ved Bjerrumvej og Holmevej, hvor Esbjerg Kommune har ønsket, at Vejdirektoratet skal anlægge en stitunnel. Dette område ligger nemlig dybere end ved Haderslevvej og bliver også oversvømmet flere gange årligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce