Annonce
Danmark

Vejen er banet for indgreb mod lav løn til udenlandske chauffører

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Regering ser ud til at få flertal for forslag mod ringere vilkår for udenlandske chauffører efter flere sager.

Der tegner sig et politisk flertal for at sikre, at udenlandske chauffører i Danmark bliver aflønnet på vilkår, der ikke afviger væsentligt fra den mest udbredte overenskomst i Danmark.

Både De Radikale, Venstre og Dansk Folkeparti er trods tidligere skepsis klar til at lægge stemmer til. Aftalen er endnu ikke helt på plads, men ventes inden for de kommende dage, erfarer Ritzau.

Der har i en årrække været et stigende pres for at sikre bedre arbejdsvilkår for udenlandske chauffører efter flere sager.

I 2018 kom Padborg-sagen for offentlighedens lys, da chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka blev fundet i lejre på sønderjyske rastepladser.

Det blev dråben. Den tidligere VLAK-regering bad arbejdsmarkedets parter om at finde en løsning. Derfor foreslog fagforeningerne DA og FH, at der genoprettes en bestemmelse i loven for godskørsel.

Den betyder, at vognmænd skal følge niveauet i den mest udbredte overenskomst på området, når de kører i Danmark.

Det har taget tid at finde et flertal på grund af bekymringer for, at det ville gøre op med friheden til at vælge egen fagforening.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har tidligere kaldt bekymringerne grundløse. Og nu er De Radikale, Venstre og Dansk Folkeparti også blevet overbevist.

- Vi var bange for, at kun én overenskomst ville være gældende, men det har vi nu fået slået fast med syvtommersøm, at det ikke er tilfældet. Et overenskomstnævn skal afgøre de enkelte sager, siger beskæftigelsesordfører Bent Bøgsted (DF).

Han mener ikke, at EU-systemets regler, der skal sikre ens betingelser blandt medlemslandene, kommer i vejen.

- Man må ikke gøre forskel, men det gør vi heller ikke. Udenlandske chauffører skal have det samme som danske og leve op til de samme regler, siger Bent Bøgsted.

Forhandlinger om en ny overenskomst på det vigtige transportområde gik i gang tirsdag. Med det politiske flertal er en af de store knaster ryddet af vejen for en overenskomstaftale på transportområdet. Det vil bane vejen for yderligere aftaler på mindre områder i samme sektor.

Venstre regner også med at gå med i aftalen.

- De forhold vi så i Padborg-sagen skal selvfølgelig ikke foregå i et land som vores. Og samtidig skal vi værne om den danske model og sikre, at vi opretholder respekten for foreningsfriheden, siger beskæftigelsesordfører Hans Andersen (V) i en skriftlig kommentar.

Der kan lande en endelig aftale allerede onsdag.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce