Annonce
Vejen

Vejen ligger bedst med få dagpengemodtagere

Der er høj beskæftigelse i Vejen Kommune, og ikke mindst i håndværkerbranchen er andelen af dagpengemodtagere lavt. Foto: JV-arkiv
Vejen er blandt de kommuner i landet med relativt færrest dagpengemodtagere, og det vækker glæde hos lederen for jobrekruttering.

Vejen: Tilbage i marts måned kunne vi fortælle, at ledigheden i Vejen Kommune lå markant under landsgennemsnittet, og billedet er det samme, når man ser på andelen af dagpengemodtagere.

Sammenligningsplatformen på nettet Samlino har netop færdiggjort en større undersøgelse om dagpengeforholdene i Danmark, og den viser, at Vejen Kommune målt i procent har færrest dagpengemodtagere i hele Region Syddanmark i forhold til andelen af arbejdsløshedsforsikrede via en a-kasse.

Samlino har gennemgået samtlige 98 kommuner på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, Arbejdsmarkedsstyrelsen og Beskæftigelsesministeriet, og helt eksakt er procenten i Vejen nede på 2,61, hvor gennemsnittet for kommunerne i vores region er 3,69 procent.

Ud fra Samlinos Danmarkskort med kommuneinddelinger ser det ud til, at kun fem kommuner ligger marginalt lavere end Vejen Kommune: Det gælder Hedensted og Skanderborg i Østjylland og de sjællandske kommuner Egedal, Solrød og Allerød. Sidstnævnte ligger lavest af alle på 2,22 procent.

Annonce

Vi forsøger at synliggøre vores ledige borgere som mulige medarbejdere hos virksomhederne, så de også kommer i spil til stillinger, som kunne være gået til nogen, som i forvejen er i job.

Steen Aldenborg, leder i Vejens afdeling for jobrekruttering og uddannelse

Smitter positivt af

De nye tal glæder naturligvis Vejen Kommunes leder i afdelingen for jobrekruttering og uddannelse, Steen Aldenborg, som har svært ved at komme med en præcis årsag.

- Men jeg tænker, det hænger sammen med, at det går rigtig godt for vores virksomheder, som så smitter positivt af på vores afdeling, siger han.

Vejen Kommune arbejder ifølge ham med en såkaldt rekrutteringsservice, som i praksis betyder, at kommunen aktivt kontakter virksomheder, som mangler arbejdskraft.

- Vi forsøger at synliggøre vores ledige borgere som mulige medarbejdere hos virksomhederne, så de også kommer i spil til stillinger, som kunne være gået til nogen, som i forvejen er i job, siger Steen Aldenborg.

Han synes, at samarbejdet på beskæftigelsesområdet mellem kommune og erhvervsliv fungerer upåklageligt, og Vejen Kommune har to medarbejdere specifikt ansat til at skaffe arbejdskraft til virksomhederne.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce