Annonce
Vejen

Efter spøgelsesbilist: Nu skal vej sikres yderligere

Vejrirektoratet vil nu opstille kantsten rundt om græsarealet mellem de parallelle afkørsel og tilkørsel ved Vejen Øst. Foto: Steen Rasmussen
Vejdirektoratet ændrer nu de nye motorvejsramper ved Vejen Øst, efter en bilist forvildede sig ned i det forkerte spor. Ramperne blev indviet for blot et par måneder siden.

VEJEN: Om igen!

Vejdirektoratet har allerede én gang forbedret sikkerheden med et ekstra skilt på de nye motorvejsramper ved Vejen Øst, efter en spøgelsesbilist misforstod forholdene og kørte ned ad den forkerte rampe og ramte en modkørende bil - heldigvis uden de store personskader.

Efter en ny besigtigelse gøres der nu et forsøg på at forbedre forholdene endnu mere. Teknikerne har besluttet at opstille høje kantsten, som en bilist i givet fald skal hen over for at kunne køre ned ad den forkerte rampe, oplyser Vejdirektoratets ekspert med spøgelsesbilister Ivar Sande.

Når en bilist kom til at forvilde sig ned på motorvejen i den forkerte og livsfarlige retning ad den sydlige rampe, så hænger det muligvis sammen med, at netop den rampe er konstrueret specielt, fordi der ikke var plads nok mellem afkørslerne Vejen Vest og Vejen Øst til en normal rampe. Det østgående spor er for at skaffe plads ført forbi stedet, hvor man normalt ville bygge en rampe, og først på den anden side af motorvejsbroen ledes op ad afkørslen.

Det betyder, at tilkørslen og afkørslen her ligger parallelt lige ved siden af hinanden. Spøgelsesbilisten kørte altså forbi den rigtige tilkørsel og drejede umiddelbart efter ned ad den parallelle vej - afkørslen - og kom derved til at køre imod den øvrige trafik.

Mellem de to parallelle spor ved rundkørsel syd for motorvejen er et græsareal. Vejdirektoratet vil nu opstille kantsten rundt om græsarealet for at gøre det så besværligt som muligt at komme til at køre ned ad den forkerte rampe.

Annonce

Helt undgå at nogle kører i den forkerte retning på motorvejene, kan vi ikke, men vi gør alt, hvad vi kan for, at det ikke sker.

Ivar Sande

Tilvænning

Ivar Sande oplyser, at kantstene får høj prioritet. Han forventer, at de er på plads i løbet af få uger.

- Vi skal finde pengene, men det bør heller ikke være svært. Kantsten vil være en billig foranstaltning, hvis det er det, der skal til, for at undgå flere spøgelsesbilister.

- Helt undgå at nogle kører i den forkerte retning på motorvejene, kan vi ikke, men vi gør alt, hvad vi kan for, at det ikke sker.

Omkring halvdelen af spøgelsesbilisterne kommer ned på motorvejen ved at benytte en forkert rampe. Den anden halvdel vender faktisk bilen nede på motorvejen. Og så er der enkelte, som kører ned ad den rigtige rampe, men straks drejer skarpt til venstre og derved komme i den forkerte retning.

Statistikken viser i øvrigt, at spøgelsesbilister er langt hyppigste på nye veje - som de nye ramper ved Vejen Øst. Derefter vænner bilisterne sig åbenbart til de nye forhold.

Det kan vi jo håbe.

De nye motorvejsramper ved Vejen Øst blev indviet for et par måneder siden. Kort før jul forvildede en spøgelsesbilist sig ned på motorvejen ad den unormale afkørselsrampe øverst til højre. Foto: Martin Ravn
Vejrirektoratet vil nu opstille kantsten rundt om græsarealet mellem de parallelle afkørsel og tilkørsel ved Vejen Øst. Foto: Steen Rasmussen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Der bliver brug for hjælpepakker sommeren over

Meget tyder på, at vi nu er vidne til det største og mest voldsomme tilbageslag, der nogensinde er registreret i USA. Det skrev Dansk Erhvervs cheføkonom, Tore Stramer, i en økonomisk kommentar, organisationen med hovedsæde i den gamle Børsen-bygning i København sendte ud torsdag eftermiddag. Lige ovre på den anden side af gaden ligger Finansministeriet, hvor det torsdag formiddag på et pressemøde blev slået fast, at andet kvartal i år ser ud til at blive det sorteste kapitel i dansk økonomis historie. Til sammen tegner det et dystert billede, der gør det nødvendigt, at vi i et helt usædvanlig grad står sammen om at redde, hvad reddes kan i dansk erhvervsliv. De meget omfattende hjælpepakker rækker formentlig ikke. Derfor er det fornuftigt, at den socialdemokratiske regering torsdag indledte politiske forhandlinger om et såkaldt serviceeftersyn af hjælpepakkerne. Finansminister Nicolai Wammen sagde efter pressemødet, at han kunne forestille sig en forlængelse af hjælpepakkerne til 9. juli. Men det er ikke usandsynligt, at det ikke engang er lang tid nok, hvis ikke for mange ellers sunde virksomheder dør af pengemangel. Det er desværre realistisk, at hjælpepakkerne helt eller delvist skal vare sommeren over for at få den ønskede effekt. Blandt de mange årsager er den hurtigt voksende krise i USA og den meget langsomme genåbning af Danmark. USA er vores største eksportmarked, som op imod 900.000 danske job er direkte eller indirekte afhængige af, så den amerikanske nedtur kan ramme danske virksomheder meget hårdt. Dertil kommer, at regeringen valgte den dyreste løsning, da første fase af genåbningen blev meddelt i mandags. Eksperter præsenterede regeringen for tre mulige modeller for en genåbning. Den valgte model vil ifølge tænketanken Kraka koste et månedligt tab på 14 milliarder kroner, mens mellemløsningen ville have været fem milliarder kroner billigere uden, at den nødvendigvis havde kostet flere menneskeliv.

Annonce