Annonce
Vejen

Vejen tildelt pris som årets transportkommune

Borgmester Egon Fræhr får overrakt prisen for Årets transportkommune af formanden for ITD, Christian Sørensen Madsen. Foto: Lasse Hyldager
Vejen Kommune får ros for at gøre en ekstra indsats for at skabe gode forhold og faciliteter for den tunge trafik på det lokale vejnet. For borgmester Egon Fræhr spiller den tunge trafik en betydelig rolle for erhvervsudviklingen.

Vejen: Årets transportkommune i Danmark.

Den titel kan Vejen Kommune smykke sig med. Vejen modtog kåringen foran Horsens Kommune af brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD. Med kåringen af Årets Transportkommune fejrer ITD de kommuner, der gør en ekstra indsats for at sikre en god og smidig vejgodstransport lokalt og dermed er med til at skabe vækst og velstand i hele landet.

- Vi er rigtig glade for at kunne kåre Vejen som Året Transportkommune. Lastbilerne udgør en vigtig livsnerve for vores samfund og er med til at skabe vækst og velstand i hele landet. Derfor er det vigtigt, at kommunerne tænker vejgodstransporten ind i deres trafikplanlægning, da det sikrer bedre mobilitet og en højere trafiksikkerhed. Og det gør man virkelig i Vejen Kommune, der scorer højt på alle parametre i vores måling, og derfor fremstår som en meget transportvenlig kommune, siger Christian Sørensen Madsen, der er formand for ITD i en pressemeddelelse.

Annonce

Om prisen

Bag prisen som Årets transportkommune står brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, som har fremlagt en undersøgelse af kommunernes indsats for vejgodstransporten.

Kåringen er baseret på en undersøgelse gennemført af analysebureauet IRIS Group, der trækker på både statistisk data fra offentlige myndigheder og institutioner samt en spørgeskemaundersøgelse udsendt til kommunerne.

Stolt borgmester

Vejen scorede blandt andet højt i undersøgelsen, fordi kommunen har gjort en ekstra indsats for at skabe gode forhold og faciliteter for den tunge trafik på det lokale vejnet. Blandt andet har Vejen gjort plads til modulvogntog på udvalgte strækninger og skabt gode parkeringsfaciliteter for chauffører. Samtidig er der gjort en særlig indsats for at skabe gode og sikre tilkørselsforhold til kommunens erhvervsområder.

I det hele taget udmærker Vejen Kommune sig ved at indtænke den tunge transport i planlægningen af den samlede mobilitetsplanlægning i kommunen. Egon Fræhr var derfor både en glad og stolt borgmester, da han modtog prisen fra ITD’s formand Christian Sørensen Madsen.

- Vi har gennem mange år aktivt prioriteret at skabe gode forhold for vejgodstransporten i Vejen, fordi ordentlige tilkørselsforhold for lastbiler er vigtigt for hele erhvervsudviklingen i kommunen. Derfor er jeg også særlig glad for, at prisen blandt andet blev givet for de store investeringer, vi har gjort for at forbedre til- og afkørselsforhold til motorvej E20, som er livsnerven for meget af erhvervslivet i kommunen, siger Egon Fræhr.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Se billederne: Ribe centrum er oversvømmet

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

112

Vandet truer flere steder: Oversvømmelser og store mængder regn giver problemer landet over

Sønderborg

Regn og storm ved mindehøjtidelighed i Bøffelkobbel

Annonce