Annonce
Vejen

Vejen trodser udvikling: Har fået flere butikker de sidste fem år

Tommelfingeren viser med al tydelighed, at det går den rigtige vej for handelslivet i Vejen i følge indehaveren af af Mads & Stine i Vejen, Anders Peter Ohrt. Foto: Søren Dippel
Det er hårdt arbejde, det handler om rettidig omhu. Vejens handelsliv har de seneste fem år arbejdet målrettet for at forhindre butiksdød og tomme forretninger.

Vejen: Det er næsten en enslydende klagesang fra rigtig mange af de danske handelsbyer; Rigtig mange butikker ligger tomme hen uden liv. Et trøstesløst syn rigtig mange steder.

Sådan er det ikke i Vejen. Her er situationen reelt stik modsat, for ud over de tomme lokaler på hjørnet af Søndergade og Jyllandsgade så er der ikke rigtig meget andet, som står tomt.

Det glæder citymanager Flemming Simested, som understreger, at den positive udvikling, der sker i Vejen, er hårdt arbejde og også en form for rettidig omhu.

Tilbage i 2017 kom den meget omtalte analyse fra ICP – Institut for Center Planlægning -, som slog fast, at der på det tidspunkt var 239 byer i Danmark, som kunne kalde sig en handelsby. Det tal forventes i analysen at være sendt ned på kun 30 byer i 2030. Vejen var væk fra kortet, det samme var andre byer som eksempelvis Varde og Aabenraa.

- Udsletningen af antallet af handelsbyer kan tilgås på flere måder. I tider med stort fokus på handel via nettet kan man vælge at se på det, at sådan er udviklingen. Men sådan er det ikke her i Vejen. Vi vil stritte imod denne udvikling. Det gør vi på mange fronter med sammenhold, masser af aktiviteter hele året igennem og dialog med politikere og Vejen Kommune, siger Flemming Simested.

Handelslivet har en klar appel til byrådspolitikerne:

- Vi vil gøre alt for at bevare mest mulig i vores bymidte. Vil vil rigtig gerne havde de pladskrævende forretning placeret i udkanten af byen, men begynder politikerne på at give tilladelse til at lade detailhandelen flytte fra bymidten og ud i periferien, så går det galt. Det er der mange eksempler på. Det har fatale konsekvenser, tilføjer citymanageren.

Annonce

Vil vil rigtig gerne havde de pladskrævende forretning placeret i udkanten af byen, men begynder politikerne på at give tilladelse til at lade detailhandelen flytte fra bymidten og ud i periferien, så går det galt.

Flemming Simested, citymanager

Gøre sig fortjent

Anders Peter Ohrt, indehaver af forretningen Mads & Stine, understreger, at ingen vil høre forretningsindehavere i Vejen bede om kundernes støtte.

- Vi vil aldrig bede kunderne om at handle hos os, fordi de skal støtte os. Vi vil med det rigtige vareudbud og de rigtige priser samt kvalitet i vores service gøre os fortjent til, at kunderne vil handle hos os. Vi har i Vejen lige nu et rigtig godt miks af kædeforretninger og ejerledede forretninger. Det er med til at individualisere butikslivet, og det er en styrke for byen, mener Anders Peter Ohrt.

Flemming Simested går ikke af vejen for at mene, at der er byer, som ikke har taget detailhandelens udfordringer alvorligt.

- Her i Vejen har vi gennem de sidste fem år arbejdet med udfordringerne. Butiksdød og tomme butikker præger rigtig mange byer, og særligt fra 2018 er det eksploderet. I Vejen har vi de sidste fem år fået flere butikker, og vi har reelt ingen tomme lokaler. Gennem relativt kort tid har vi på det seneste set, at fem ud af vore syv dagligvarebutikker enten har bygget nyt eller har været i gang med opgraderinger, siger Flemming Simested.

Både citymanageren og Anders Peter Ohrt beklager den seneste tids udmeldinger om et par lukninger af forretninger i Rødding:

- Hvis nogen tror, at vi sidder her i Vejen og glæder os på andres bekostning, så tager de fejl. Det er en trist udvikling, som er med til at forringe detailhandelen samlet set her i Vejen Kommune, lyder det.

Også i Vejen er der udfordringer. Det gælder, når det handler om generationsskifte.

- Det er virkelig noget, vi skal tage alvorligt. Med de ejerledede forretninger kommer der en dag, i nogle tilfælde er det tæt på, hvor forretningerne skal generationsskiftes. Det skal vi arbejde målrettet med, for også her handler det om rettidig omhu, siger Anders Peter Ohrt.

Citymanager i Vejen, Flemming Simested, går ikke af vejen for at mene, at nogle byer ikke har taget detailhandelens udfordringer alvorligt. Arkivfoto: Ludvig Dittmann
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

60 boder venter i Kvaglund

Annonce