Annonce
Varde

Venstre får (næsten) hver anden stemme i Næsbjerg

Stemmeafgivningen er i fuld gang i Lerpøthallen i Varde onsdag eftermiddag . Foto: Chresten Bergh

Varde Kommune: Venstre er gået frem ved dette valg ved alle afstemningssteder i Varde Kommune bortset fra Billum og Blåvand.

Men det er interessant, at der stadig er nogle markante forskelle på, hvor populær Venstre er forskellige steder i Varde Kommune. Det er især i Helle-området, hvor landbruget står stærkt, at Venstre har fået et godt valg. I alle områder i den gamle Helle Kommune har Venstre fåetmindst 39,5 procent af stemmerne. I Næsbjerg har Venstre fået flest stemmer - hele 47,4 procent.

Anderledes er det i Varde by og i Oksbøl. I Varde får Venstre 29,8 procent, og i Oksbøl får partiet 28,2 procent. Flotte valg, men slet ikke så markant. I disse to byer står Socialdemokratiet til gengæld markant stærkere end i resten af kommunen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce