Annonce
Indland

Venstre vil indføre permanent kontrol ved grænsen

Grænsekontrollen er kommet for at blive, siger statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

Politiet og hjemmeværnet har siden januar 2016 kontrolleret biler, der passerer den dansk-tyske grænse.

Selv om grænsekontrollen med Schengenaftalen egentlig er afskaffet, har Danmark hvert år siden da fået lov til at fortsætte kontrollen under forudsætning af, at den er midlertidig.

Men står det til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), skal Schengenaftalen laves om.

- Vi er nødt til at se i øjnene, at vi skal have permanent grænsekontrol.

- Vi står med nogle udfordringer, som er kommet for at blive - migrationspres, grænseoverskridende kriminalitet og terrortruslen.

- Derfor har vi som nationalstat brug for at passe på vores grænser, og derfor skal vi have udviklet et nyt Schengen-regime, der giver os mere politisk ejendomsret over vores egen grænsen, siger Løkke til TV2 News i forbindelse med et besøg ved grænseovergangen i Kruså.

Ud over den permanente grænsekontrol vil Venstre arbejde for, at det også bliver muligt at foretage kontrol af biler, der rejser ud af Danmark.

- Vi har ingen udgående grænsekontrol. Men vi synes også, at vi har brug for at lave udgående grænsekontrol, så vi kan kontrollere kriminelle, der rejser hertil, begår kriminalitet og rejser ud af landet, siger Løkke.

Endelig indeholder udspillet et mål om at investere 50 millioner kroner i ny overvågningsteknologi i form af sensorer og droner, der kan supplere og til dels erstatte noget af det mandskab, der lige nu står for kontrollen.

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) mener også, at det er tid til at få kigget på de gældende Schengen-regler, så Danmark slipper for at søge om at forlænget kontrollen fra år til år.

- Tiden kalder på en anden og mere fleksibel løsning, og der er heldigvis også et ønske hos andre lande om, at det her bliver ændret, siger Støjberg.

Hun har de seneste måneder diskuteret muligheden for at lave aftalen om med nogle af de øvrige Schengen-lande.

Dansk Folkeparti stillede tidligere i valgkampen krav om, at en ny regering mindst fastholder det nuværende kontrolniveau ved grænsen.

Og Socialdemokratiets udlændingeudspil fra sidste forår indeholder et forslag om at lade det være op til Schengen-landene selv at vurdere, om der skal holdes grænsekontrol.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce