Annonce
Sydjylland

Ventetiden på høreapparater er styrtdykket

Høreklinikken på Sygehus Lillebælt har reduceret ventetiden på behandling fra 123 uger i april til 25 uger i dag. Foto: Mette Mørk

Ventetiden på høreapparatsbehandling er halveret siden foråret. Ventetiden er dog stadig meget lang, påpeger Høreforeningen.

Ventetid: Har du brug for høreapparat, kan du glæde dig over, at ventetiden på at komme til undersøgelse i Region Syddanmark er gennemsnitligt halveret på lidt over et halvt år.

Den største forbedring i ventetiden ses på Sygehus Lillebælt, hvor ventetiden er faldet fra 123 uger til 25 uger. På Sygehus Sønderjylland og Sydvestjysk Sygehus er ventetiden nu henholdsvis 24 og 46 uger mod 59 og 72 i april. Odense Universitetshospital har suverænt den længste ventetid med 80 uger.

Udviklingen glæder landsformanden for Høreforeningen, Majbritt Garbul Tobberup. Hun mener dog, at der er lang vej endnu.

- Vi er glade, hver eneste uge det falder. Men vi er ikke tilfredse, før vi rammer de fire uger, som er behandlingsgarantien på stort set alle andre områder, siger hun.

Annonce

Sagen kort


  • I 2014 gennemførte Region Syddanmark besparelser for 11 millioner kroner på høreområdet.
  • Det betød, at Region Syddanmark fik landets længste ventetid på høreapparater.
  • I gennemsnit skulle en hørepatient i regionen vente 78 uger på et høreapparat for et år siden.
  • Regionen har afsat omkring 13 millioner kroner i år til området, og det har fået langt flere patienter igennem.

Antallet af patienter, der må vente i mere end et halvt år på at komme til undersøgelse, er samtidig faldet markant og næsten halveret. Dog stod 1.546 patienter i Region Syddanmark per 1. november fortsat med udsigt til mere end et halvt års ventetid. Det er desuden eksklusiv børn, unge og patienter, der er omfattet af behandlingsgarantien.

Ventetiderne vil forhåbentligt ændre sig endnu mere i den nærmeste fremtid, lyder det fra Majbritt Garbul Tobberup. I regeringens finanslov er der nemlig afsat 100 millioner kroner øremærket til, at regionerne kan nedbringe ventetiderne over de næste fire år.

Region Syddanmark har i år afsat omkring 13 millioner kroner til en ekstra indsats på høreområdet. Det er sket, efter at regionen i 2014 gennemførte besparelser i samme niveau på området. Det førte til en stor stigning i ventetiderne.

Formanden for sundhedsudvalget, Poul-Erik Svendsen (S), er overrasket over, at det på godt et halvt år er lykkedes at halvere ventetiden samlet set.

- Jeg havde ikke forventet, at det ville gå så hurtigt. I første omgang var meldingen, at vi kunne bevare status quo, så ventetiden ikke steg yderligere, siger Poul-Erik Svendsen og tilføjer, at målet er at nå ned på maksimum tre måneder.

- Da vi satte ind på området i begyndelsen af året, tænkte jeg, at der ville gå ét til halvandet år, før vi nåede målsætningen, men nu har vi nok anledning til at tro, det bliver tidligere, siger udvalgsformanden.

Mens borgerne har stået på alenlange ventelister til de offentlige sygehuse, har ventetiden været noget lavere hos private høreklinikker. Men regionens borgere har manglet viden om muligheden for at komme langt hurtigere til ved private klinikker, lyder det fra Private Audiologiske Klinikkers Sammenslutning (PAKS) i et brev til regionen.

Ifølge organisationen har "rigtig mange borgere med et ukompliceret høretab" ikke kendt til muligheden for det frie valg.

Poul-Erik Svendsen mener dog, at det er almen viden, men understreger, at regionen skal sørge for, at alle borgere informeres om muligheden for privat behandling.

Ifølge regionen oplever dens høreklinikker, at "patienterne vælger offentlig behandling, fordi det offentlige tilskud ikke dækker den fulde udgift til høreapparatsbehandling i privat regi."

Det har regionen bedt PAKS forholde sig til, men organisationen har endnu ikke svaret.

- Det er meget vigtigt at få synlighed på området, så vi kan se, hvorvidt det private er dyrere, siger Poul-Erik Svendsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Det handler om et ordentligt arbejdsmiljø

Når jeg som medlem af økonomiudvalget har valgt offentligt at gå i rette med Mogens Rerups adfærd, er det for at beskytte vores medarbejdere mod psykisk dårligt arbejdsmiljø og for at tydeliggøre over for medarbejdere, at de har retten til at sige fra over for enhver adfærd, der kritiserer og krænker. Denne sag handler om at sikre et ordentligt arbejdsmiljø bag det arbejde, der sker i forvaltningerne. HK og Dansk Socialrådgiverforening har henvendt sig til Haderslev Kommune og er medunderskriver af brevet, idet begge fagforeninger har udtrykt bekymring for deres medlemmers ve og vel. Desværre har konflikterne stået på i årevis og er kørt i hårdknude, og der er tale om et langvarigt pres på en personalegruppe og af medarbejdere og ledere, der fortsat kan se, at de bliver hængt ud med navns nævnelse til social udskamning på sociale medier. Partsrepræsentanters rolle er at føre sag på borgeres vegne og at varetage borgerens interesser. Det kræver et samarbejde for at få et ofte kompliceret sagsforhold til at gå op, som de fleste har en gensidig interesse i. Kommunen kan afvise en person som partsrepræsentant, hvilket sker i så sjældne tilfælde, at jeg ikke i andre situationer har hørt om dette i Haderslev Kommune. Det sker kun, hvis partsrepræsentanten tilsidesætter borgerens egne interesser i sagen, eller hvis vedkommende optræder truende eller voldeligt over for myndighedspersoner. Brevet til de kommunalt ansatte er det politiske budskab om, at vi tager arbejdsmiljøet seriøst. I brevet er der samtidig en opfordring om at styrke dialogen på arbejdspladsen, så ingen medarbejder skal føle sig alene i konfliktfulde situationer.

Erhverv For abonnenter

3F-formand undrer sig over lukningen af testfabrik: Man vil opleve et kæmpe dræn af viden

Annonce