Annonce
Udland

Verdens største fly er sat til salg for 2,7 milliarder kroner

Handout/Ritzau Scanpix
Megaflyet Stratolaunch har et vingefang på 117 meter og fløj for første gang i april i år.

Verdens største fly, Stratolaunch, er blevet sat til salg for 400 millioner dollar. Det skriver det amerikanske medie CNBC.

Flyet, der har et vingefang på størrelse med en amerikansk fodboldbane, fløj for første gang i april. Det er bygget af Stratolaunch Systems, som er den nu afdøde medstifter af Microsoft Paul Allens virksomhed.

Og det er Paul Allens holdingselskab, Vulcan Inc., der nu har besluttet at sælge det enorme fartøj.

I danske kroner skal potentielle købere finde knap 2,7 milliarder.

Flyet er designet til at skyde satellitter med en vægt på næsten 227 ton i kredsløb om Jorden fra luften.

Den oprindelige målsætning var at gøre det både hurtigere og billigere at sende satellitter ud i rummet.

En heldig køber bør dog have en flyhangar af en vis størrelse.

Stratolaunch er nemlig udstyret med seks motorer og har et vingefang på 117 meter.

Dermed er det verdens største fly - der dog er overgået i længden af det sovjetiske fragtfly Antonov-225. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Vulcan har ikke kommenteret beslutningen om at sætte det enorme fly til salg.

I en udtalelse til CNBC skriver selskabet, at "Stratolaunch stadig er operationsdygtig".

Ifølge CNBC har Stratolaunch Systems skåret gevaldigt ned på antallet af ansatte siden Paul Allens død efter længere tids kræftsygdom i 2018.

Men man skal måske ikke lede længe efter en mulig køber. Kilder fortæller til CNBC, at Virgin-milliardæren Richard Branson er interesseret i Stratolaunch.

Branson har med sit eget selskab Virgin Galactic forsøgt at kapitalisere på øget kommerciel rumfart.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Genforeningen vækker stadig følelser

Det socialdemokratiske medlem af byrådet i Sønderborg, Bjørn Allerelli Andersen er stødt, fordi det tyske mindretal lægger op til en fejring af 100-året for grænsedragningen i 2020 og ikke af Genforeningen. Han bliver også krænket, når tyske tekster sætter ordet genforening – Wiedervereinigung - i citationstegn. Sagen viser, at der fortsat er store følelser i spil. Den tyske jurist Klaus Alberts fra Kiel har netop udgivet en bog om situationen i 1920. Han anfægter brugen af begrebet genforening, fordi Slesvig heller ikke før 1864 var en del af kongeriget. Argumentet viser, at nogle sager er for komplicerede til, at de kan overlades til videnskaben. Statsretslig er udsagnet korrekt. Men det anfægter ikke, at de dansksindede sønderjyder i 1920 kom hjem til det land og det folk, de så sig som en del af. Så i den følte realitet var der naturligvis tale om en genforening. Derfor skal vi danskere have lov til både at bruge ordet og glædes over Genforeningen. Men vi skal ikke pådutte andre det. Til gengæld skal tyskerne respektere vores holdning. Det tyske mindretal har ligeledes al mulig grund til at glæde sig over Genforeningen. Den forskånede dem i vidt omfang fra at blive en del af Tysklands rædselsfulde historie mellem 1920 og 1949. Ganske vist dumpede mange i mindretallets rækker med et brag, da deres loyalitet blev sat på prøve efter den 9. april 1940. Men de lærte lektien og formulerede i 1945 en formel erklæring om troskab over for den danske stat og 1920-grænsen. Samfundskontrakten holder den dag i dag. Eneste tabere i 1920 blev de danske syd for den nye grænse. De måtte betale en skrækkelig pris med undertrykkelse og senere død på nazisternes fronter. Men skønt ikke alt er glemt, er grænselandet nu en model for det harmoniske samliv mellem flere nationaliteter. Det skal vi fejre i 1920 og så ikke strides om ord. Som danskere i Damark skal vi feste for Genforeningen. Så må andre gerne fejre en af de få stabile grænser, Tyskland nogensinde har haft.

Annonce