Annonce
Esbjerg

Verdens største konstruktionsskib har kurs mod Tyra-feltet i den danske Nordsø

Verdens største konstruktionsskib Pioneering Spirit har kurs mod Tyra-feltet i Nordsøen. Skibet er 477 meter, svarende til seks Boeing 747-fly, det er 124 meter bredt og med et dæk svarende til seks fodboldbaner. Skibet har plads til 571 personer. Pressefoto
Det historiske nedtagnings- og genopbygningsprojekt til 21 milliarder kroner på Danmarks største gasfelt, Tyra, går ind i næste fase, når verdens største konstruktionsskib, Pioneering Spirit, ankommer.
Annonce

Mangen maritimt interesseret i Esbjerg ville i disse dage nok ønske at de kunne skifte en køretur på Esbjerg Havn ud med tilstedeværelse cirka 225 kilometer ude i Nordsøen.

Her forsætter det franske olieselskab Total i disse dage det gigantiske nedtagnings- og genopbygningsprojekt til 21 milliarder kroner på Danmarks største gasfelt, Tyra.

Samlet set skal der håndteres gigantiske stålkonstruktioner svarende til vægten af syv eiffeltårne, hvilket er en kæmpe opgave, der kræver både millimeternøjagtig præcision og ubeskrivelig råstyrke.

I løbet af de kommende uger forventes det kolossale konstruktionsskib Pioneering Spirit at ankomme til Tyra-feltet for at løfte feltets to hovedplatforme; de to integrerede beboelses- og procesplatforme på Tyra Øst og Tyra Vest.

Tyra-feltet er kerneinfrastruktur for dansk naturgas, da mere end 90 procent af den naturgas, der produceres i den danske Nordsø, behandles og sendes til land gennem Tyra-feltets platforme. Genopbygningen af Tyra er den største olie- og gasinvestering nogensinde i den danske del af Nordsøen, og den skal sikre fortsat produktion af naturgas mindst 25 år efter genåbningen af det nye Tyra i 2022.

Annonce

Sejles til Frederikshavn

I 2019 lukkede produktionen og gaseksporten fra Tyra-feltet. Siden da har mere end 750 mand, primært fra lokale leverandører i Esbjerg, klargjort platformene, så de mellem juni og august 2020 kan tages ned.

Morten Hesselager Pedersen, projektdirektør for Tyra-genopbygningen. Pressefoto

Morten Hesselager Pedersen, Projektdirektør for Tyra-genopbygningen, siger i en pressemeddelelse:

- Vi får i de kommende uger besøg af en flydende landsby på Tyra-feltet, når verdens største konstruktionsskib Pioonering Spirit ankommer med en længde på omtrent en halv kilometer og med plads til over 550 personer ombord. Skibet skal med sine imponerende hestekræfter udføre det tungeste løft under nedtagningsarbejdet, når den skal løfte Tyra Østs hovedplatform med en vægt svarende til to Eiffeltårne i ét enkelt løft.”

Om Pioneering Spirit

  • Pioneering Spirit ejes af Allseas, som er tildelt hovedkontrakten for nedtagning og genanvendelse af de to hovedplatforme på Tyra-feltet; beboelses- og procesplatformene Tyra Øst og Tyra Vest.
  • Skibet er 477 meter svarende til 6 Boeing 747’ere.
  • 124 meter bredt og med et dæk svarende til seks fodboldbaner.
  • Skibet har plads til 571 personer.
  • Maksimal hastighed på 14 knob.
  • Ballast kapacitet på 700.000 ton eller 280 olympiske swimmingpools.
  • Over 2.800 km kabler, tre gange distancen fra Rotterdam til København.

Nedtagningen af de gamle platforme på Tyra-feltet er i fuld gang, og første del af opgaven blev afsluttet i juni, hvor de mindre proces- og brøndhovedplatforme blev fjernet. Arbejdet blev udført af verdens største kranskib Sleipnir og krævede millimeter præcision, fordi platformbenene skal genbruges i det nye genopbyggede Tyra.

Tyra Øst og Tyra Vest hovedplatformene leveres hos Modern American Recycling Services’ (M.A.R.S.) genanvendelsesværft i Frederikshavn. Total forventer, at mere end 95 procent af platformene kan genanvendes.

På denne animation fremgår det, hvad der er for et arbejde, der venter Pioneering Spirit på Tyra-feltet. 
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Regionalt

Politiet i Syd- og Sønderjylland råber vagt i gevær: Boom i sager om digitale sexkrænkelser

Danmark

Søren Brostrøm øjner smittens skyer over efteråret - og en fremtid med mere hygiejne

Annonce