Annonce
Esbjerg

Verdens største mobile havnekran får stor velkomst i Esbjerg

Esbjerg Havns administrerende direktør Dennis Jul Pedersen og havnens tekniske direktør Henrik Theilgaard, da man indgik købsaftale vedrørende kranen. I denne uge ventes den store kran at ankomme til Esbjerg. Foto: Esbjegr Havn
Onsdag ventes verdens største mobile havnekran at anløbe hos sin nye ejermand, Esbjerg Havn. Med sine 50 meter i højden bliver det et spektakulært syn, når den kommer til syne i horisonten omkring kl. 11.30. Senere markeres ankomsten med udstilling og gratis grillpølser i Østhavnen.

Esbjerg: På torsdag får den danske vestkyst royalt besøg, når selveste kronprins Frederik kommer til Hvide Sande og indvier havvindmølleparken Horns Rev 3.

Men også på Esbjerg Havn får man fint besøg i denne uge. Så fint og stort er besøget, at den kommunalt ejede selvstyrehavn i slutningen af denne måned, fredag den 30. august markerer besøget ved at invitere til åbent hus med gratis grillpølser til alle fra Slagter Theilgaard og tale ved borgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

Men der er skam også tale om en stor begivenhed – ikke mindst for Esbjerg Havn. Det er nemlig verdens største mobile havnekran, som anløber Esbjerg Havn, og på verdensplan findes der kun 12 af dens slags.

- På Esbjerg Havn har vi længe set frem til, at vores nye mobile havnekran ankommer med skib. Kranen ankommer i hel stand, fuldt monteret med skib fra Rostock og ruller fra skib. Den er over 50 meter høj og vejer 800 ton, så det bliver et spektakulært syn at se den tone frem i horisonten og ankomme ad sejlrenden langs Fanø og ind til Esbjerg Havn, oplyser Jesper Bank, salgsdirektør hos Esbjerg Havn.

Han oplyser videre, at det på nuværende tidspunkt ser ud til, at Heavy Lift-skibet Rolldock Storm, som kommer fra Rostock med kranen om bord, ventes at dukke op i sejlrenden omkring klokken 11.30, hvorefter den lægger til ved Librakaj i Østhavnen klokken 12. Herefter ventes losning af kran at ske omkring klokken 13.30.

Annonce

Liebherr LHM 800

Vægt: 795 tons

Løftekapacitet: 308 tons

Tårnhøjde: 47,9 meter

Længde på bom: 66,0 meter

Aksler: 34

Hjul: 136

Tag shuttlebussen

Selve markering af at havnen har anskaffet en ny kran sker ved et åbent hus-arrangementet fredag den 30. august. Her åbner det såkaldte udstillerområde i Østhavnen med indkørsel fra Zodiakvej klokken 13.00. Der vil også på Østre Dokkaj tæt ved Restaurant Gammelhavn være af- og påstigning for kørsel med shuttlebus til og fra udstillerområdet. Første afgang er klokken 12.45.

Den nye mobile havnekran, Liebherr LHM 800, vejer knap 800 tons og foruden en højde på knap 50 meter har den en bomlængde på 66 meter. Den kan alene løfte lidt over 300 ton.

Det er særligt udviklingen inden for offshoreindustrien, som kalder på den nye kran, blandt andet fordi komponenterne til havvindmøllerne i Nordsøen bliver større og større. Også andre industrier på havnen kan imidlertid få glæde af kranen, eksempelvis til håndtering af tungt maskin- og produktionsudstyr.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Danmark

I Nordjylland har de flyttet et fyrtårn: Men det er ikke første gang, en fantastisk flytning vækker opsigt

Annonce