Annonce
Esbjerg

Verdens største mobile havnekran flytter ind på Esbjerg Havn

Havnedirektør Dennis Jul Pedersen og teknisk direktør Henrik Theilgaard fra Esbjerg Havn underskrev købsaftalen på den nye havnekran tidligere på måneden på Liebherrs fabrik i Rostock. Pressefoto
Esbjerg Havn opruster og køber en LHM 800 mobil Liebherr-kran. Den nye kran er verdens største mobile havnekran og kan løfte over 300 ton. På verdensplan findes der kun 12 af dens slags.

Esbjerg: Antallet af opgaver for Esbjergs Havns kraner stiger og på bare fire år er antallet af opgaver vokset med 66 procent. Derfor udvider havnen nu krankapaciteten med verdens største mobile havnekran, Liebherr LHM 800, som vejer knap 800 ton, er 48 meter høj og har en bomlængde på 66 meter.

Det oplyser Esbjerg Havn i en pressemeddelelse.

-Vi oplever en vækst i stort gods, og det stiller nye krav til krankapaciteten, forklarer Dennis Jul Pedersen, havnedirektør på Esbjerg Havn.

Den nye kran kan løfte 308 ton, og der findes kun 12 af dens slags i verden. Kranen ankommer til Esbjerg Havn til august. Esbjerg Havn råder i forvejen over Skandinaviens største samling af Liebherr-kraner, som altså nu bliver yderligere udbygget.

Annonce
Verdens største mobile havnekran Liebherr LHM 800 Litronic, som nu er på vej til Esbjerg Havn. Pressefoto

Åbner for nye muligheder

Det er særligt udviklingen inden for offshore-industrien, som kalder på den nye kran, blandt andet fordi komponenterne til havvindmøllerne i Nordsøen bliver større og større. Også andre industrier på havnen kan imidlertid få glæde af kranen, eksempelvis til håndtering af tungt maskin- og produktionsudstyr.

- Kranen giver os en helt anden fleksibilitet i forhold til, hvilket gods vi kan håndtere. Foruden enkeltløft på over 300 ton, bliver vi med den nye kran også i stand til at udføre tandem-løft, hvor to af vores største kraner sammen løfter helt op til 448 ton, forklarer Dennis Jul Pedersen.

Esbjerg Havn har en godsomsætning på 4,5 millioner ton om året, 6000 skibsanløb og 6 faste godsruter til 25 destinationer.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Groteske udsættelser af sigtelser skal stoppe

Bandekonflikter, grænsekontrol og forebyggelse af terror har de seneste år gjort det meget svært for politiet på tilfredsstillende vis at løse alle sine resterende opgaver. Flere betjente til det hårdt pressede korps er på vej, men det tager tid at få dem uddannet, så både politikere og politiledelse står fortsat med en vigtig prioriteringsopgave. I denne uge er det kommet frem, at man ifølge Politiforbundets formand, Claus Oxfeldt, i alle politikredse i nogle tilfælde venter med at sigte mulige gerningsmænd. Det sker på grund af mandskabsmangel for at kunne leve op til politisk bestemte tidsfrister. I sager om vold og våben må der højest gå 30 dage fra, der er rejst en sigtelse, til der er en tiltale, og i voldtægtssager er fristen typisk 60 dage. Berlingske har talt med en anklager, der på møder har hørt ledere fortælle om, at der i Københavns Politi løbende ligger 500-1000 sager, hvor der på grund af tidsfristerne ikke er rejst sigtelser, selv om politiet kender til de mulige gerningsmænd. Det er en hån mod både ofrene og mod befolkningen, der skal have tillid til, at efterforskningen er så effektiv som muligt. Det er fornuftigt, at der er krav om, at sager om grov kriminalitet bliver afsluttet hurtigt. Men ressourcerne skal også følge med. Derfor må politikerne erkende, at politiet står i en svær situation, hvor rigide krav om tidsfrister kan virke mod hensigten. I stedet må kravet være, at politiet får prioriteret kræfterne bedst muligt og ikke lader sig styre af tidsfrister og deraf følgende målkrav, som lederne måles på. Hvis politiet har en konkret mistanke, skal der selvfølgelig rejses en sigtelse med det samme. Også selv om der er risiko for, at der går flere end for eksempel 30 dage, før der er rejst en tiltale. Det er afgørende, at efterforskningen sker hurtigst muligt. Det må politikere og politiets ledelse sørge for, så de groteske udsættelser af sigtelser kan stoppe.

Annonce