Annonce
forside

Verdens to største kranskibe nærmer sig Esbjerg

Gigant-skibet Pioneering Spirit skal løftet de eksisterende platforme på Tyra Øst og Tyra Vest, hvor efter de skal skrottes en sted i Nordsø-regionen.

Genopbygningen af Tyra-feltet tiltrækker verdens to største kran- og installationsfartøjer, Pioneering Spirit og Sleipnir. I forlængelse af hinanden måler de to skibe tilsammen op imod 700 meter og over to fodboldbaner i bredden.

Esbjerg: To af verdens største kran- og installationsfartøjer nærmer sig Esbjerg, men de kommer næppe helt tæt på Danmarks førende offshorehavn, når giganterne Pioneering Spirit og Sleipnir i de kommende år skal på job i forbindelse med genopbygningen af Maersk Oils Tyra-felt, cirka 225 kilometer vest for Esbjerg.

Pioneering Spirit, der er ejet af schweiziske Allseas, har fået til opgave skrotte de to eksisterende proces- og beboelsesplatforme på Tyra Øst og Tyra Vest, og det klarer det gigantiske skib i løbet af meget kort tid, inden de omkring 15.000 ton tunge platforme, fragtes til skrotning et endnu ukendt sted omkring Nordsøen.

Hvis man regner Pioneering Spirits løftearmene med, er skibet 477 meter langt, svarende til længden af flere end fire fodboldbaner. Det er dermed samtidig en anelse højere end det nye World Trade Center i New York. Skibets bredde er 124 meter, og der er rå muskelkraft om bord: Skibet kan løfte næsten 50.000 ton - eller hvad der svarer til over fire Eiffel-tårne.

I april foretog Pioneering Spirit således det tungeste "offshore lift" nogensinde, da skibet løftede Shells 24.000 ton tunge Brent Delta-platform og fragtede den til skrotning i Teesside i det nordøstlige England.

Annonce

Navneballade


  • Oprindeligt hed Pioneering Spirit Pieter Schelte, men for et par år siden blev det besluttet at droppe navnet efter massiv kritik, fordi Pieter Schelte var navnet på en prominent officer fra Hitlers Waffen-SS. Det skete efter jødiske protester, og også Shell blev mødt af protester, fordi olieselskabet havde planer om at bruge skibet.
  • Edward Heerema, koncernchef for Allseas Group, er søn af Pieter Schelte Heerema, og han valgte at opkalde skibet efter sin far for at ære hans store indsats på offshore-området. Pieter Schelte kæmpede på tysk side ved Østfronten under anden verdenskrig, men brød med nazisterne i 1943, hvorefter han flygtede til Schweiz. Efter krigen blev han idømt en kortere fængselsstraf og boede derefter i Sydamerika.
Pioneering Spirit er 124 meter bred og har, hvis man tæller kranerne med, en længde på 477 meter.

Klar i 2020

Det forventes, at Pioneering Spirit, ankommer til Tyra i slutningen af 2020, men inden da har et andet gigantisk kranfartøj, Sleipnir, allerede været i aktion. Lige nu er Sleipnir, som ejes af hollandske Heerema Marine Contractors, ved at blive bygget hos Semcorp Marine i Singapore, men tidligere i år blev Heerema tildelt kontrakten med transport- og installation af Tyras proces- og beboelsesplatform, og forleden fik det hollandske selskab også den omfattende opgave, som er relateret til fjernelse, transport og bortskaffelse af topsides, broer og fundament med en samlet vægt på omkring 17.000 ton samt den efterfølgende transport og installation af nye topside og broer. Også her er det endnu ikke afgjort, hvor i Nordsø-regionen de mange ton stål vil blive skrottet og genanvendt.

Den danske industrigigant, Danfoss, har i øvrigt haft en finger med i byggeriet af det 220 meter lange og 102 meter brede Sleipnir, som er den største af sin art i verden. Danfoss drives skal sørge for, at ballastvandet bliver pumpet bagud, så kranskibet ikke tipper forover, når kranerne er i brug. Derudover skal Danfoss levere frekvensomformere til 12 fortøjningsspil og en fuldt færdig løsning, som omfatter projektledelse, ingeniørarbejde, dokumentation og skræddersyede, indbyggede frekvensomformere og transformere.

Pioneering Spirit sejler med skibets stævn ind og omkrandser platformene, hvorefter den løftes op.
Til højre på billedet Heeremas nye kranskib, Sleipnir, som lige nu er ved at blive bygget i Singapore. Skibet, som skal arbejde på Tyra-feltet, erstatter kranskibet, Thialf, til venstre.
Sådan kommer Sleipnir til at arbejde, når den i 2019/2020 skal arbejde med skrotning og installation på Tyra-feltet.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Annonce