Annonce
Udland

Verdenskendte japanske animationsfilm er på vej til Netflix

Kevork Djansezian/Reuters
For første gang nogensinde vil de verdenskendte animationsfilm fra Studio Ghibli snart kunne streames globalt.

Streaminggiganten Netflix har sikret sig rettighederne til samtlige af de populære animationsfilm fra det japanske Studio Ghibli.

Det oplyser Netflix mandag i en pressemeddelelse.

De i alt 21 film vil være tilgængelige i alle lande på nær i Nordamerika og Japan. Dermed vil filmene altså også kunne ses i Danmark.

Det er første gang, at alle filmene kan streames globalt. Det skriver det amerikanske kulturmedie The Hollywood Reporter.

Størstedelen af filmene, der er populære over hele verden, er instrueret af den 79-årige japanske instruktør Hayao Miyazaki.

Blandt dem er "Chihiro og heksene" (på engelsk "Spirited Away"), der i 2002 modtog den prestigefulde Guldbjørn for Bedste Film ved den internationale filmfestival i Berlin. Den modtog desuden en Oscar for Bedste Animationsfilm.

Filmene bliver undertekstet i 28 forskellige sprog og indtalt i op til 20 sprog.

- Det her er en drøm, der går i opfyldelse, for Netflix og vores millioner af medlemmer, siger Aram Yacoubian, der er Netflix' animationsdirektør.

Filmene fra Studio Ghibli inkluderer foruden "Chihiro og heksene" blandt andet "Min nabo Totoro", "Prinsesse Mononoke" og "Det levende slot".

Christian Monggaard, der er filmanmelder ved Information, kalder det "et kup", at Netflix har sikret sig rettighederne.

Det sker i et opslag på Twitter.

- Godt nyt til alle Ghibli- og Miyazaki-fans. Fra februar vil man kunne se alle deres film på Netflix. Lidt af et kup for streamingtjenesten, skriver han.

Filmene vil blive lagt på streamingtjenesten ad tre omgange. Det sker den 1. februar, den 1. marts og den 1. april, oplyser Netflix.

/ritzau/

Annonce
Netflix'' pressemeddelelse om Studio Ghibli-film
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Socialrådgiver beretter om rystende arbejdsforhold: Kommunal leder foreslog glemsomhed i retssag

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Varde For abonnenter

Borgmester om ulovligheder i børnehave: - Jeg har bedt mine direktører kigge sagen igennem

Annonce