x
Annonce
Udland

EU tager kamp op mod USA's it-giganter med ny datastrategi

Yves Herman/Reuters
Ved at regulere og samle store datamængder kan EU tage kampen op imod it-dominansen fra USA og Kina.

Europa halter efter de store amerikanske og kinesiske it-giganter, og prisen er tab af kontrol.

Annonce

En datastrategi skal bringe Europa i førersædet, blandt andet ved hjælp af et indre marked for data, som også skal gøde jorden for, at europæiske it-virksomheder kan vokse sig store.

Det er et af budskaberne onsdag fra EU-Kommissionen anført af formand Ursula von der Leyen og næstformand Margrethe Vestager.

EU-kommissæren fremlægger datastrategien, der "dækker alt fra sikkerhed, kritisk infrastruktur og digital uddannelse til demokrati og medier".

- Jeg vil have et Europa, der afspejler det bedste i Europa. Åbent, retfærdigt, forskelligartet, demokratisk og selvsikkert, siger von der Leyen.

Lovforslag ventes senere på året.

Med den ny datastrategi vil EU-Kommissionen sikre, at man i Europa samler og udnytter data til fordel for borgere, virksomheder og det offentlige.

Strategien er også et forsøg på at tæmme den magt, som - især amerikanske - it-giganter i øjeblikket har i kraft af de datamængder, som de besidder.

- Teknologi skal virke for mennesker - og ikke den anden vej rundt, siger Vestager.

- Det er lettere at opnå, hvis man i Europa både former og styrer denne teknologi på egen hånd.

Den danske kommissær fremhæver, at målet er, at enhver borger og alle virksomheder får "en rimelig chance for at drage fordel af digitaliseringen".

Fundamentet for at udnytte data i EU er et indre marked for data. Der skal vedtages regulering med tydelige og retfærdige regler. Disse skal sikre beskyttelse af persondata, rettigheder for forbrugere og konkurrence.

EU's kommissær for det indre marked Thierry Breton, som præsenterer planen sammen med Vestager, fremfører, at EU har alt, hvad der skal til for at blive førende i en datadrevet økonomi.

- Vore samfund genererer meget store mængder data fra industrien og fra offentlige data.

- Jeg ønsker, at europæiske virksomheder skal bruge disse data til at skabe værdi, siger Breton.

Onsdag har EU-Kommissionens også fremlagt en hvidbog for kunstig intelligens.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce