Annonce
Erhverv

Vestas vil være klimaneutral i 2030

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Udskiftning af benzinbiler- og lastbiler til eldrevne skal være med til at gøre Vestas CO2-neutralt om ti år.

Selv om Vestas lever af at sælge og producere vindmøller, der er med til at gøre verden grønnere, udleder virksomheden tusindvis ton CO2 hvert år.

Men det skal være fortid om ti år - i 2030 - hvor vindmølleproducenten vil være klimaneutral. Det oplyser Vestas i en pressemeddelelse.

Målet skal blandt andet nås ved at udskifte benzinbiler- og lastbiler med elbiler og ved at skære i udledningen fra opvarmning.

Vestas' udledning hænger sammen med, at vindmøller består af stål, der er en belastning for klimaet.

Vestas' direkte udledning af CO2 har været stigende siden 2015. I 2018 lød udledningen på 69.000 ton.

Ud over målsætningen om at gå i nul i 2030 vil Vestas samtidig tage en dialog med sine underleverandører om samlet at skære CO2-udledningen med 45 procent.

Frem mod 2030 har Vestas sat et delmål i 2025, hvor udledningen skal være skåret med 55 procent.

Det nye klimamål fra Vestas følger i slipstrømmen på en lang række danske virksomheder, der også har sat mål om blive klimaneutrale i fremtiden.

Det gælder blandt andet mælkeproducenten Arla og slagterikoncernen Danish Crown, der vil være CO2-neutrale i 2050.

Den samme målsætning har transportgiganten Mærsk, mens medicinalkæmpen Novo Nordisk sigter efter at være klimaneutral på drift og transport i 2030.

I Folketinget blev der før jul indgået en bred politisk aftale om at skære Danmarks udledning af CO2 med 70 procent i 2030 sammenlignet med 1990.

Samtidig er der en målsætning om, at Danmark skal være CO2-neutral i 2050.

/ritzau/

Annonce
Link til pressemeddelelse fra Vestas
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce